Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Reinout maakt voor al zijn studenten een rooster op maat

  • Muziek
  • Docentopleidingen

“Veelzijdigheid is ook een specialiteit”, zei Reinout’s gitaardocent ooit tegen hem. “Mijn gitaardocent kon eigenlijk alles. En vele stijlen steengoed. Hij scoorde ooit een knaller van een hit maar die deed hem eigenlijk onvoldoende eer aan. Wat ik mij vooral van hem herinner is zijn toewijding bij de overdracht van kennis en zijn liefde voor muziek. Zijn echte legacy heeft hij, in mijn ogen, vormgegeven door jonge gitaristen op te leiden tot latere muzikanten van betekenis. Dat is wat een bevlogen muziekdocent doet. En dat type docent wil ik vooruithelpen.”  

 

Reinout Vrijhoef, coördinator van de opleiding Docent Muziek op Maat aan ArtEZ Conservatorium in Enschede, vertelt over zijn eigen loopbaan als muziekleraar en wat hij kan betekenen voor studenten die docent muziek willen worden, maar te maken hebben met een volle agenda.  

Reinout Vrijhoef Docent Muziek op Maat ArtEZ Conservatorium Enschede
Reinout Vrijhoef, coördinator van de opleiding Docent Muziek op Maat

Docent Muziek op Maat 

“Dat ik zelf ooit in de voetsporen van mijn muziekdocenten zou treden had ik niet verwacht. Ik wilde, toen ik jonger was, vooral heel veel gitaar spelen. Op het podium staan en in de studio werken. Mijn studieloopbaan begon dan ook met de opleiding Popacademie aan het conservatorium in Enschede. Al tijdens die opleiding kwam ik erachter dat ik gitaarles geven veel leuker vond dan uitvoerend muzikant zijn.  

Toen ik na het afstuderen fulltime aan de slag ging als gitaarleraar wilde ik mij er ook in gaan specialiseren. Ik zocht naar een manier om meer didactische vaardigheden aan te leren én ik wilde een lesbevoegdheid halen zodat ik ook muzieklessen in het reguliere onderwijs kon gaan geven. Voor nóg een voltijd studie had ik eigenlijk niet voldoende tijd. Mijn praktijk als gitaarleraar begon net te lopen en mijn agenda liep snel vol. Het opleidingstraject ‘Docent Muziek op Maat’ bij ArtEZ bleek de uitkomst. Dankzij het maatwerk dat die opleiding biedt kon ik vakken overslaan, zoals een hoofdvakinstrument en muziektheorie. Die had ik namelijk al gehaald tijdens mijn eerdere conservatoriumopleiding. Het ging er mij echt om dat ik mij kon specialiseren in didactische vaardigheden; het lesgeven. Daarnaast kreeg ik les in CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming), want als je deze opleiding afronkrijg je ook voor dat vak een lesbevoegdheid. 

 

Dankzij het maatwerk dat die opleiding biedt kon ik vakken overslaan, zoals een hoofdvakinstrument en muziektheorie. Die had ik namelijk al gehaald tijdens mijn eerdere conservatoriumopleiding."

Sommige van mijn klasgenoten destijds hadden al een lerarenopleiding, zoals de PABO, afgerond. De behoeftes waren voor hen precies andersom. Zij hadden al de nodige kennis over lesgeven, en wilden zich juist specialiseren in muziek en hoe je muziek maakt met verschillende doelgroepen in het reguliere onderwijs. Daarom kregen zij juist die muziekvakken en vrijstellingen voor de didactische vakken. Iedere student kreeg zo een eigen rooster en een op maat gemaakt lespakket.  

Ik geloof echt in dit concept van een opleiding op maat. Het biedt uitkomst voor zowel de ambitieuze studenten als voor het werkveld. Daarom zet ik mij nu ook in voor deze studie als coördinator. Die roosters op maat, die maak ik nu voor iedere student. Het is een enorme puzzel maar het werpt zijn vruchten af. Iedere situatie is anders en het geeft mij veel voldoening dat ik studenten kan helpen met hun doelstellingen. Het is voor mij ook een uitdaging om voor de meest uiteenlopende situaties een oplossing te bedenken. Zo hielp ik bijvoorbeeld Tommy, die vader is in een jong gezin, woont en werkt in Limburg en de opleiding Docent Muziek op Maat volgt, aan een passend lesrooster. 

 

Hybride lespakket  

“Naast een passend lesrooster hebben de studenten van de Docent Muziek op Maat opleiding de keuze of zij online of fysiek aansluiten bij de lessen. We vragen hen 1 keer per 4 weken fysiek aanwezig te zijn op het conservatorium en de andere lesdagen kunnen zij volgen vanaf een locatie die voor hen passend is. Sommige studenten komen wekelijks naar conservatorium. Dat verschilt voor iedereen. Ook dat vergt de nodige organisatie maar dat doe ik graag voor ze. De deur van mijn kantoor is altijd open en ik ben ook via e-mail en chat bereikbaar. Mocht iemand twijfelen over het volgen van de opleiding Docent Muziek op Maat , dan zou ik zeggen” neem dan contact met mij op, dan bespreken we samen de mogelijkheden!”