Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Nino Reijerkerk verhuisde van de randstad naar Zwolle: 'Beste keus ooit'

  • Muziek

Was hij in de randstad gebleven, dan had hij nooit gestaan waar hij nu staat. Daar is trompettist Nino Reijerkerk van overtuigd. Hij heeft veel aan ArtEZ Conservatorium in Zwolle te danken, mede daarom wil de finals-student zijn studie Klassieke Muziek op passende wijze afsluiten: met een grote groep vrienden en op een bijzondere locatie.

Nino Reijerkerk verhuisde van de randstad naar Zwolle: 'Beste keus ooit'

Omdat Nino Reijerkerk vooral gewoon muziek wilde maken maar nog geen idee had met welk instrument, begon zijn muzikale carrière ooit met blokfluitles. “Verschrikkelijk”, lacht hij. Dat de talentvolle finals-student uiteindelijk bij de trompet uitkwam, was meer toeval dan wat anders. “Maar het mooie is: ik vond het vanaf het begin af aan al zó leuk, dat ik eigenlijk direct naar het conservatorium wilde. Alleen was ik destijds nog maar elf jaar en dus veel te jong.”

Minder spanning en nieuwe omgeving

De School voor Jong Talent in Den Haag was meer zijn plek. Zeven jaar lang werkte hij daar aan zijn muzikale skills, om uiteindelijk bij ArtEZ in Zwolle terecht te komen. Een school waar hij zich als een vis in het water voelt. Nino: ‘De periode na de middelbare school vond ik lastig. Om aangenomen te worden op een conservatorium moet je veel examens afleggen en proefspelen. En dat is van jongs af aan al niet mijn ding. Ik ben daar gewoon te gespannen voor en kom dan niet goed uit de verf.” Via via kwam hij in contact met ArtEZ-hoofddocent Trompet Tonny Kievits. “Ik hoorde dat hij iemand was die mij kon helpen met dit obstakel.” En dat klopte. Na een paar proeflessen beviel het Nino zó goed in Zwolle, dat hij begon aan de studie Klassieke Muziek.” Minder spanning, een nieuwe omgeving, die verandering deed hem goed. Nino: ‘Was ik in de randstad blijven hangen, dan was ik niet zo ver gekomen als nu. Iedereen denkt met je mee, het voelt relaxed, de sfeer is hier gewoon heel fijn.’

 

Spelen in symfonieorkesten, dat kan ik niet meer loslaten. Maar spelen in big bands blijft ook een van mijn passies.”

Tijdens de opleiding kon Nino zich qua muziek compleet uitleven. Hoewel zijn hart bij klassieke muziek ligt, heeft hij nog een tweede liefde: jazz. Een muziekstijl die hij gedurende zijn opleiding meer en meer eigen heeft kunnen maken. “Ik ben wel vrij breed inzetbaar”, legt hij uit. “Ik heb bijvoorbeeld ook veel in big bands en jazz combo’s gespeeld. Veelzijdigheid is vooral in deze tijd best wel belangrijk. Daarom is het fijn dat de opleiding hier veel aandacht aan besteedt, in die zin dat je je op elk gewenst gebied of instrument kan ontwikkelen. Bij mij was dat naast klassiek dus ook jazz en pop.” Zijn focus ligt echter nog steeds bij spelen in symfonieorkesten. “Dat kan ik gewoon niet meer loslaten, maar spelen in big bands blijft ook een van mijn passies.”

Hels kabaal

En dan ben je opeens vier jaar verder en sta je aan de vooravond van je eigen concert. Nino wil zijn studietijd bekronen met een eindwerk waar hij jaren later nog steeds met plezier op kan terugkijken. “Tijdens mijn finals concert laat ik zoveel mogelijk aspecten van de trompet horen. Verschillende stijlen, verschillende trompetten, het wordt volgens mij echt fantastisch.” Gelukkig staat hij niet alleen op het podium. In totaal werken er 28 mensen mee aan zijn concert, verdeeld over vijf ensembles. Hij wordt bijvoorbeeld begeleid door een jazztrio, maar geeft daarnaast ook een heel groot trompetconcert met veertien andere koperblazers. “Dat wordt echt een hels kabaal, haha.” Het zijn voornamelijk vrienden die met hem meespelen. “De rode draad van mijn afstudeerwerk is: de vrijheid opzoeken in de muziek. Er wordt tijdens het concert dus ook veel geïmproviseerd."

‘Het gaat niet alleen om goed trompet spelen, maar om het totaalplaatje.”

Niet alleen het concert zelf moet bijzonder zijn, ook over de locatie is goed nagedacht. In plaats van een traditionele muziekzaal heeft Nino gekozen voor Studio RAW in Zwolle. “De locatie moet iets toevoegen aan mijn muziek”, vindt hij. “Studio RAW is van kunstenaar Ronald Westerhuis, en de ruimte is dan ook gevuld met zijn sculpturen. Een hele gave plek.” Nino verbaast zich erover dat je als student zoveel steun en vrijheid krijgt om je finals werk op zo’n professionele manier neer te zetten. “Ik had nooit verwacht dat het er zo zou komen uit te zien.” Sowieso prijst hij de begeleiding die hij op ArtEZ heeft gekregen. “Ik voelde mij op alle aspecten van de muziekwereld thuis. Het gaat niet alleen om goed trompet spelen, maar om het totaalplaatje. De financiën, het benaderen van fondsen, de organisatorische kant van een concert, het zijn allemaal zaken waarbij ik heel goed ben geholpen.”

Of hij zenuwachtig is voor zijn grote avond? Gek genoeg voor de avond zelf niet, klinkt het. “Maar ik ben wel gespannen of alle voorbereidingen goed gaan. Ik wil dat alles natuurlijk perfect verloopt, en dat is nogal een georganiseer met zoveel mensen. Helemaal omdat ik tussendoor ook nog stage loop bij Phion. Dus het is echt even passen en meten.”

Duitsland

Na zijn studie ziet hij zichzelf wel richting Duitsland vertrekken. “Daar heb je zóveel mogelijkheden op het gebied van symfonieorkesten. En dat is toch wel echt wat ik wil. In Duitsland heb je ook meer openstaande vacatures en is het dus wat makkelijker om een plekje in een orkest te bemachtigen.”

Volg Nino