Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Vanessa Lann: ‘Een school is geen one way street, docenten kunnen óók van studenten leren’

  • Muziek

Als jong meisje werd ze door haar ouders wekelijks meegenomen naar een concert. Het is dan ook geen toeval dat componiste Vanessa Lann al vanaf haar vijfde achter de piano zit. Ze is het nieuwe hoofd van de bacheloropleiding Composition for Film and Theatre in Arnhem. Wie schuilt er achter deze veelzijdige musicus? En wat zijn haar plannen voor de opleiding? ''Heb vooral heel veel plezier in de jaren dat je studeert op ArtEZ.''

 

Vanessa Lann: ‘Een school is geen one way street, docenten kunnen óók van studenten leren’

''De opleiding Composition for Film and Theatre moet je zien als een safe zone waar je alle ruimte krijgt om de gekste dingen uit te proberen. Studenten kunnen echt de grenzen opzoeken van hun eigen creativiteit en ontdekken gaandeweg welke kant van het vak ze het beste ligt. De focus ligt op makerschap, je eigen kunnen oprekken. In mijn ogen een van de belangrijkste kenmerken van deze opleiding.''

Vanessa Lann is geboren in New York. Met een vader als dichter en een moeder die actief was in de toneelwereld, proefde ze al op jonge leeftijd van de wereld van kunst en cultuur. Ze studeerde cum laude af aan de muziekafdeling van Harvard University en ontving in 1990 een beurs die haar de kans gaf om te studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. ''Ik was van plan om maar één jaar in Nederland te blijven, maar dat zijn er ondertussen 32 geworden'', zegt ze lachend.

Inspiratie van levende musici

''Het klimaat voor kunstenaars is hier zo warm en rijk. Mijn studie in de Verenigde Staten was heel theoretisch en abstract. Het ging met name over perfectie en goede noten leren schrijven, niet over het werken aan projecten met andere musici.'' Een van de dingen die Vanessa dan ook zo waardevol vindt aan de bacheloropleiding Composition for Film and Theatre, is het feit dat studenten de kans krijgen om met studenten van andere disciplines, zoals toneel en dans, samen te werken. ''Als je muziek schrijft, dan is het belangrijk dat je met levende musici werkt en inspiratie krijgt van andere kunstenaars. Tijdens mijn studie op Harvard hadden mijn medestudenten en ik niet de hoop dat onze muziek ergens in de toekomst zou worden gespeeld. Bij ArtEZ zijn er wat dat betreft zóveel meer kansen en mogelijkheden.''

Internationaal karakter

Vanessa is graag omringd met mensen. ''Dat is een van de dingen die mij in Nederland heeft gehouden: het feit dat ik mocht samenwerken met zoveel inspirerende musici en kunstenaars van andere disciplines. Programmeurs en opdrachtgevers namen destijds een risico om met zo’n jonge componiste als ik te werken.'' Nog een reden om Nederland niet te verlaten, was haar liefde voor educatie. Voordat Vanessa terechtkwam bij ArtEZ, was ze werkzaam bij verschillende onderwijsinstellingen. ''Een school is geen one way street. Docenten zijn ook creatieve mensen en kunnen van studenten leren.'' Haar doel is dan ook om de opleiding Composition for Film and Theatre tot een plek te maken waar volop ideeën, invloeden en vragen worden uitgewisseld.

Het feit dat je deze studie zowel online, hybride als on campus kan volgen, helpt daar volgens haar zeker aan mee. ''De studie heeft een heel internationaal karakter, waardoor docenten en studiegenoten uit alle hoeken van de wereld komen. We hebben bijvoorbeeld docenten die lesgeven vanuit de VS, dat is toch geweldig? Bouw je tijdens je studie al een internationaal netwerk op, dan nemen de mogelijkheden voor de toekomst alleen maar toe.''

Huba de Graaff

Ze wil weten wat er speelt, wat er nog ontbreekt aan de opleiding en welke behoeftes studenten hebben. ''Werken de microfoons voor de online omgeving niet goed, dan wil ik daarvan op de hoogte zijn.'' In de docenten die lesgeven bij Composition for Film and Theatre heeft Vanessa heel veel vertrouwen. Ze moeten vooral kunnen lesgeven op hun eigen manier. ''Kijk naar Huba de Graaff, een fantastische Nederlandse componiste die lesgeeft in dramaturgie en compositie. Ze is zelf ook betrokken bij multidisciplinaire projecten. Heel interessant voor studenten om het werk van hun docenten te volgen en bij zoveel mogelijk voorstellingen en evenementen aanwezig te zijn.''

‘Heb vooral plezier''

Kijkt ze naar haar eigen successen, dan volgt er een bescheiden glimlach. ''Ik schrijf graag in opdracht van musici, vrienden, mensen die ik ken uit de muziekwereld en waar ik altijd mee heb samengewerkt'', zegt ze dan. ''In 2019 heb ik de Buma Classical Award ontvangen. Daar ben ik heel trots op.'' Vooral haar compositie ‘Dancing to an Orange Drummer’ is vaak uitgevoerd. Dat ze de prijs in de wacht sleepte, heeft wellicht ook te maken met dat ze zo van samenwerkingen houdt en van publiek, denkt Vanessa.

Op de vraag wat ze studenten vanuit haar ervaring wil meegeven, antwoordt ze: ‘Wees altijd open en eerlijk en leer om goed naar andere mensen te luisteren.' Bouw je ambacht uit, verbreed je kennis van instrumenten en ken de theorie, allemaal heel belangrijk, stelt ze. ''Wees comfortabel met akkoorden en harmonieën en let op je attitude terwijl je met andere kunstenaars werkt. Maar bovenal: heb plezier in al die jaren dat je op ArtEZ studeert.''

'Geluiden van Lucht' - film met eigen muziek; tekst Cees Nooteboom

Meer informatie over de opleiding

Volg Vanessa