Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Routledge Monograph: Kunsteducatie in een meer-dan-menselijke wereld

Artistiek onderzoek
Kunsteducatie
Maatschappij
Theorie
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Partner(s): Studium Generale ArtEZ, APRIA
  • Financiër(s): Routledge
  • Gestart in: maart 2023

De samenleving verandert voortdurend. Kunst- en cultuuronderwijs is van groot belang bij het teweegbrengen van die veranderingen. Het is de taak van kunsteducatoren en onderzoekers om toekomstige generaties voor te bereiden op het aanpakken van de complexe, maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen. Maar hoe creëer je een sociaal rechtvaardige en gedekoloniseerde pedagogie in de kunsteducatie? Het boek 'Routledge Monograph: Arts education in a more-than-human world’ bespreekt verschillende kritieken op het huidige onderwijssysteem, en formuleert potentiële alternatieven.  

Beeld door Veronique Steenmetser
Beeld door Veronique Steenmetser

Het dekolonisatieproces van het hoger onderwijs in een meer-dan-menselijke (posthumane) wereld beïnvloedt verschillende lagen van de onderwijsstructuur: van de universiteit tot in de klas. De 'Routledge Monograph' bespreekt de kritieken op het huidige onderwijssysteem en stelt betrokken, relationele en ecologische benaderingen voor als tegenwicht voor de gekoloniseerde en hiërarchische aard van traditionele onderwijsvormen. 

Vanuit het lectoraat Art education as Critical Tactics zijn Fabiola Camuti en Jeroen Lutters betrokken bij de publicatie en samenstelling van dit boek.