Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Ronja White, ondernemer van de maand / februari 2018, ArtEZ Business Centre

Elke maand selecteert het ArtEZ Business Centre in samenwerking met de opleidingen een student of alumnus als Ondernemer van de Maand. Uit hun verhalen leer je vanuit actuele onderwerpen uit het werkveld wat je te wachten staat. Zit er een geheim achter cultureel succes? Moet je excelleren in je vak of draait het om jezelf verkopen? Is het een kwestie van geluk, wijsheid, hard werken of een goede strategie?

Ronja White, ondernemer van de maand / februari 2018, ArtEZ Business Centre

 

Ronja White is begin 2017 afgestudeerd aan de BA opleiding Docent Dans aan ArtEZ Arnhem. Sindsdien is Ronja, half Duits en half Schots, in Nederland en Duitsland werkzaam als dansdocente, choreografe en danseres. Ze heeft zich gespecialiseerd in improvisatie en het werken met ouderen en mensen met dementie. Het verbinden van kunst en zorg is voor Ronja White een belangrijk doel. Vanuit haar passie als danskunstenaar en haar sociale betrokkenheid is ze met haar eigen bedrijf “Ronja White – Pure Movement” begonnen. Hierin geeft ze zowel danssessies voor mensen met dementie, bijscholingen voor verpleeghuispersoneel als improvisatie en moderne danslessen voor volwassenen, senioren en mensen met een verstandelijke beperking. Daarnaast maakt en danst zij in dansproducties waarin generaties elkaar ontmoeten en inclusiedans producties waarbij professionele dansers en dansers met een verstandelijke beperking samen op het podium staan.

Wat drijft jou in je vak?

Ik vind het iedere keer als ik met een groep mensen werk erg fascinerend wat dans teweeg kan brengen. Voor mij is de danskunst een soort pad langs veel verschillende magische plekken. Als ik mensen mee kan nemen op dit pad ontdekt iedereen zijn eigen weg, zijn vrijheid, creativiteit, vitaliteit, kwetsbaarheid en verbinding met anderen. De uitdaging om verschillende manieren te vinden zodat mijn cursisten en dansers dit pad durven te bewandelen is erg spannend. Iedere keer die uitdaging aan gaan en mensen begeleiden op hun individuele weg vind ik erg boeiend.

 

Wie of wat is je grote inspiratiebron?

Het leven zelf. Ik zie steeds meer parallellen tussen mijn persoonlijke ervaringen in het leven en het gene wat ik overdraag als docent en choreograaf. Iedereen heeft zijn of haar manier om om te gaan met de gebeurtenissen en kado’s die het leven ons geeft. Mijn manier om daarmee om te gaan is dansen en dat vind ik inspirerend. Als ik met mijn werk mensen kan verbinden met zichzelf, met anderen en met het leven, dan weet ik dat ik goed zit.

Wat is jouw visie op ondernemerschap binnen de kunsten?

Ondernemerschap binnen de kunsten heeft een belangrijke en ingewikkelde functie. Als kunstenaar heb je een visie, je wilt iets laten zien en uitdragen en daar geef je een vorm aan. Of het nou een schilderij, een foto, een muziekstuk of een choreografie is, je wilt het aan een publiek laten zien. Een ondernemer ziet kansen, zoekt naar verbindingen en probeert een connectie te leggen tussen dingen of mensen die bij elkaar waarde creëren. Ik zie dus heel veel raakvlakken tussen ondernemers en kunstenaars. Als ondernemer in de kunsten, in mijn geval in de danskunst, is het belangrijk het werk wat ik als kunstenaar maak, te verbinden met mijn publiek (cursisten, opdrachtgevers, toeschouwers in het theater etc.). Eigenlijk bouw je dus als ondernemer de brug van je eigen artistiek werk naar de mensen voor wie het waardevol kan zijn. Een brug bouwen, dat is voor mij marketing, netwerken, acquisitie en de waarde van je werk laten zien.

Dansperformance met senioren en dansers van Tanzmoto Company in seniorencentrum Kettwig. Foto: Stefan Arend / Funke Foto Services

Hoe ben jij gestart met je onderneming?

Al tijdens mijn studie bij ArtEZ ben ik begonnen met mijn onderneming. Een stage plek werd een betaalde opdracht en op die manier heb ik de afgelopen jaren een netwerk op kunnen bouwen. Afgelopen jaar heb ik me ingeschreven bij de KvK en ben ik begonnen langzamerhand uit te zoeken hoe de administratie werkt. Daarbij werd me snel duidelijk dat ik dat ook best leuk vind om te doen. Het is heel gestructureerd en doelgericht werk. Dat is een mooie afwisseling met mijn artistieke werk waarin het altijd om een proces gaat dat soms lang kan duren.
Voor de zomervakantie dit jaar heb ik een startersvoucher van Gelderland valoriseert ontvangen waardoor ik mijn onderneming een boost kon geven. Dankzij deze financiële ondersteuning kan ik een website laten bouwen, stippel ik samen met een coach mijn ondernemingsplan uit en kan ik op die manier mijn onderneming professionaliseren. Door mijn ogen en oren open te houden en kansen te pakken gedurende het afgelopen jaar, heb ik inmiddels veel afwisselende opdrachten en projecten die in de maak zijn.

Waar ben je tegenaan gelopen en hoe heb je dat opgelost?

De afgelopen tijd ben ik voornamelijk tegen mijn eigen perfectionisme aangelopen. Er is volgens mij niets mis mee om mijn werk zo goed mogelijk te willen doen en kwaliteit te leveren, maar als dit in de weg gaat zitten, dan loopt het niet meer lekker. Een eigen onderneming opbouwen vraagt veel energie en aandacht van je. Ik wist al wel lang waar ik naartoe wil en dat ik mijn werk met mensen met dementie uit wil bouwen maar hoe dat moest, wist ik nog niet. Veel les geven, repeteren, overleggen, voorstellingen maken, dansen en dan ook nog je onderneming willen laten groeien. Dat is best pittig. Inmiddels weet ik mijn prioriteiten beter te stellen. Nu heb ik genoeg tijd om mijn lessen/repetities goed voor te bereiden, te reizen van de ene opdracht naar de andere en uiteindelijk ook nog na te denken over hoe ik mijn werk naar buiten kan brengen zodat in de toekomst nieuwe opdrachten ontstaan.

Research Performance, Choreografie: Johanna Knefelkamp, Foto: Danielle Corbijn

Wat is jouw toekomstvisie? Waar wil je staan over vijf jaar?

Ik ga ervoor om de dans nog veel meer in te zetten in de zorgsector. De betekenis van dans en andere kunstvormen in de zorg wordt op dit moment veel onderzocht en daar wil ik graag aan bijdragen. Daarom ben ik in opdracht van ArtEZ ook verbonden aan het Reisgezelschap Kunst & Maatschappelijke Inclusie, een initiatief van verschillende opleidings- en cultuurinstellingen in Gelderland om te onderzoeken hoe de kunst en zorg sector beter samen kunnen werken. Mijn werk als dansdocent wil ik uitbreiden tot een groot aantal zorginstelling zodat de levenskwaliteit van mensen met dementie verbetert kan worden. Daarvoor heb ik op gegeven moment andere dansdocenten nodig die opdrachten voor mij kunnen uitvoeren. Bovendien wil ik activiteitenbegeleiders in verpleeghuizen bijscholen zodat de dans echt een onderdeel wordt van de zorg en op verschillende congressen het onderwerp kunst en zorg onder de aandacht brengen. Ten slotte lijkt het mij erg mooi om een eigen gezelschap te hebben waarmee ik dansvoorstellingen maak waarin ouderen en jongere dansers elkaar ontmoeten.

Wat is volgens jou een echte ‘Must Have, See or Do’ voor elke kunstenaar / artiest?

Vertrouwen hebben in het gene wat je doet en waar je passie voor hebt. Als je er op blijft vertrouwen dat je verandering teweeg kan brengen door je hart en energie in je werk te leggen, dan kan het alleen maar (links om of rechts om) goed komen.

Ronja White (*1991 - ✝2019)