Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Art-Based Learning
Menu Art-Based Learning

Programma

Programma

Het programma vindt plaats op inspirerende locaties; een museum en/of een creatieve werkplaats. Tijdens de fysieke bijeenkomsten is ruimte voor casuïstiekbespreking, praktijkoefeningen en uiteraard intervisie.

Bijeenkomst 1

11.00 - 17.00 inclusief lunch

Bijeenkomst 2

11.00 - 17.00 inclusief lunch, afsluiting met uitreiking van de certificaten.

Mix van online en fysiek leren

Thuis doorloop je de e-learning. De e-learning bestaat uit vier theorie- en vier praktijkvideo's. De fysieke bijeenkomsten bestaan uit twee bijeenkomsten in het museum. Na je inschrijving en betaling krijg je direct toegang tot de e-learning. Je krijgt per mail van ons een gebruikersnaam en wachtwoord. Klik op onderstaande link om in te loggen. Meer info via Cultuurcollege.

Trainer: Famke Sinninghe Damsté

Famke Sinninghe Damsté, hoofd Art-Based Learning Centre van ArtEZ, combineert al 20 jaar een onderwijspraktijk met een maakpraktijk in de kunsteducatie en de kunsten. Na haar studies Zang Lichte Muziek en Nederlands begon ze te werken als redacteur in de wereld van de radio, met als hoogtepunt haar VPRO-serie ‘I could write a book’, over Nederlandse schrijvers en jazz. In 2011 richtte ze Maanstrand op, onder welke vlag ze CD’s, boeken en kunsteducatieve projecten produceert. In 2017 behaalde zij de master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daar deed ze onderzoek naar de relatie tussen kunstonderwijs en Bildung, wat haar in contact bracht met de Art-Based Learning-methode van Jeroen Lutters en Janeke Wienk.

Hester Oerlemans, On the run II, tekening, tape, De Groen Fine Art Collection.

Hester Oerlemans, On the run II, tekening, tape, De Groen Fine Art Collection

Theorie: Dr. Jeroen Lutters

Niemand kan beter over de methode Art-Based Learning vertellen dan dr. Jeroen Lutters, lector Art education as Critical Tactics (AeCT) bij ArtEZ University of the Arts. Hij is de grondlegger en bedenker van de ABL-methodiek. Hij neemt kunst als kennisbron voor existentiële vragen.
Deze kunst kan bestaan uit schilderijen, beelden, maar ook boeken, films of andere kunstuitingen. In vier theoretisch en filosofisch ingestoken video's neemt hij je mee in zijn gedachtegang over kunst- en cultuureducatie anno nu. Uiteraard legt hij de vier stappen van Art-Based Learning uit vanuit een persoonlijke insteek.