Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Kunsteducatie als kritische strategie. Theorieën, beleid, experimenten. Een bloemlezing.

Kunsteducatie
Theorie
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Financiër(s): Routledge
  • Gestart in: januari 2021

In dit op theorie gebaseerde project worden de belangrijke theorieën, experimenten en politiek in kunsteducatie als kritische strategie samengebracht met als doel meer inzicht te krijgen over hoe kunsteducatie kan bijdragen aan een post-antropocentrische wereld.

Kunsteducatie als kritische strategie. Theorieën, beleid, experimenten. Een bloemlezing. | Beeld: Veronique Steenmetser
Beeld: Veronique Steenmetser

Kunsteducatie, zoals we die om ons heen zien, is vaak gebaseerd op conservatieve keuzes. Het toont een conservatief antropocentrisch perspectief op de mens en de wereld. Het is tijd om deze gedachtegang te veranderen en een andere vorm van kunsteducatie tot stand te brengen, die meer vooruitstrevend van aard is, en helpt om een wereld te creëren waarin een post-antropocentrische gemeenschap gebaseerd op creativiteit centraal staat. De notie van creatief materialisme, ontwikkeld binnen het AeCT, kan een grote hulp zijn, omdat deze de benadering van post-antropocentrisme ondersteunt. Met deze visie, met kritische blik naar tijdgenoten, wordt kunsteducatie de kern van ons onderwijssysteem. Het project is een nadere verkenning van de theorie die beschreven is in: Jeroen Lutters, Creative Theories of (Just About) Everything (2020). Dit project is een theoretische evaluatie van het werk dat in de periode 2014-2018 en 2018-2022 is verricht in het lectoraat AeCT. Het eindproduct wordt door Routledge gepubliceerd.