Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Makers in Verandering (Makers for Change)

Kunsteducatie
Maatschappij
Theorie
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Partner(s): Sepideh Yousefzadeh (RUG, Campus Fryslan), Barend van Heusden (RUG), Marlies ter Beek (Windesheim/Teachers College)
  • Financiër(s): Regieorgaan SIA HBO postdoc
  • Gestart in: maart 2022

In tijden van onzekerheid, maatschappelijke onrust en wantrouwen jegens kennisinstituten, wordt de rol van de educator, de maker, de onderzoeker en de veranderaar steeds belangrijker. Wat heeft een 'artist educator' nodig om de rol als veranderaar in te nemen? Het post-doc project ‘Makers in Verandering’ (Makers for Change) onderzoekt en ontwikkelt interdisciplinaire werkwijzen voor artisteducators en kunstdocenten.

Beeld door Veronique Steenmetser
Beeld door Veronique Steenmetser

Onderwijs biedt de kritische ruimte waarin verandering vorm en betekenis kan krijgen, op weg naar een veerkrachtige samenleving. Ten eerste vraagt dit van de artist educator in opleiding een kritische, onderzoekende houding, met zicht op hoe kennis tot stand komt en getoetst kan worden. Ten tweede vraagt het om visie, om een maatschappelijke betrokkenheid en een strategie of tactiek om verandering en bewustzijn teweeg te kunnen brengen. Ten derde is de artist educator een maker, iemand die het maakproces, de verbeelding, inzet om maatschappelijke issues zichtbaar of ervaarbaar te maken.

Deze drie 'elementen' van het artist educator-schap zijn allemaal terug te berekenen naar de werkwijze en houding van de artist educator. De opbrengst van het project ‘Makers in verandering’ zal een theoretische uitwerking zijn en een op praktijkonderzoek gestoelde basis voor interdisciplinair werken voor artist educators, studenten en kunstdocenten. 

Betrokken vanuit ArtEZ bij dit postdoc project zijn: Jeroen Lutters, Emiel Copini, Sophia Jonker, Arjen Hosper, John Johnston, Frank Haverkort, Elsbeth Veldpape.