Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Borderlands

Zingeving
Kunsteducatie
  • Partner(s): International Master Artist Educator (iMAE), Gelderland Herdenkt, Gemeente Arnhem, Erfgoed Gelderland
  • Gestart in: januari 2020

De geschiedenis wordt vaak geïdealiseerd: wanneer we terugdenken aan het verleden, wordt aan complexe zaken voorbijgegaan. Ongemakkelijke verhalen worden doelbewust vergeten. Het is lastig om met een kritisch oog naar ons verleden te blijven kijken. Veel openbare herdenkingsplaatsen presenteren een vereenvoudigde versie van de geschiedenis, waarin verschillende identiteiten versimpeld tegenover elkaar worden geplaatst. Het gevaar hiervan is dat die verschillen, onder de verkeerde omstandigheden, een voedingsbodem kunnen worden voor toekomstige conflicten

Borderlands

Kritisch herdenken is essentieel om ervoor te zorgen dat fouten uit het verleden niet worden herhaald. Het is belangrijk om bestaande conventies ter discussie te stellen, en kritisch te kijken naar hoe wij ons collectieve geheugen voeden met monumenten en evenementen.

Borderlands is een community-kunstproject dat tot stand kwam door samenwerking tussen Gelderland Herdenkt, Gemeente Arnhem, Erfgoed Gelderland en ArtEZ University of the Arts; in het bijzonder international Master Artist Educator (iMAE). Het project verbindt heden met verleden, en onderzoekt vanuit een nieuw concept van ‘critical remembrance’ hoe kunst en educatie kunnen helpen de sociaal-politieke problemen van vandaag het hoofd te bieden. Centraal staan herdenkingsrituelen in de betwiste domeinen van historische conflicten. In Arnhem stond het Borderlands-project in het teken van het kritisch herdenken van de Tweede Wereldoorlog en de jaarlijkse vrijheidsviering: hoe zouden WO2 kunnen herdenken in een nieuwe taal? Een kritische, inclusieve taal die mensen centraal stelt, méér perspectieven belicht en ook de ‘schaduwkanten’ van de geschiedenis bespreekt?

Borderlands verbond lokale gemeenschappen en kunststudenten, die als ‘agents of change’ lieten zien dat kunst een belangrijke rol speelt als in bewustwording. Het project toont de diversiteit van onze geschiedenis en de waarde van de herinnering daaraan in het nu. Het resultaat: een nieuwe bron van gedeelde kennis, die een verhaal vertelt dat verder reikt dan de grenzen van historisch Arnhem en dat kritische reflectie rond thema's als vrijheid, oorlog en vrede stimuleert.

In Borderlands werd samengewerkt met buurthuizen, scholen, bejaardentehuizen en maatschappelijk-culturele organisaties en onderwijsinstanties in Gelderland. Het project wordt uitgevoerd door SeAeRe ArtEZ (Socially engaged Art education Research exchange) en gefinancierd door Gelderland Herdenkt.

Meer over het project