Sharon Stewart
Sharon Stewart
Sinds haar afstuderen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met een master over het onderwerp "Feminismen, Technologie, Improvisatie" in een muziekpedagogische praktijk, is Sharon Stewart betrokken bij het maken van sonische werken. Als kerndocent voor het Center for Deep Listening® aan RPI heeft ze diverse publicaties op haar naam staan, waaronder het artikel “Listening to Deep Listening” (2012, Journal of Sonic Studies) en “Inquiring into the Hack” (2020, The Bloomsbury Handbook of Sound Art), die beide gaan over nieuwe sonische en institutionele praktijken.
Ze maakte deel uit van het redactieteam en droeg bij aan het APRIA-nummer Time Matters (2021) en co-hostte een aflevering van de podcastserie Sounding Places / Listening Places. Daarnaast creëerde ze de Deep Listening®-podcast miniserie voor ArtEZ Studium Generale. Haar meest recente publicatie op APRIA is “Welcoming Visitors into the Polyphonic Landscapes Artistic Research Project Ecosystem” (2024), waarin de rol van het (onervaren) publiek als kennisbijdrager binnen een artistiek onderzoeksproject wordt besproken.
Deze onderzoeken, naar geluid als middel om instellingen radicaal te hervormen, leidden haar naar haar huidige onderwerp: luisteren binnen leeromgevingen in de kunsten - waarbij veldopnames, de esthetiek van geluidsontwerp, sonische etnografische methoden en Deep Listening® centraal staan.