Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Lectoraat Theorie in de Kunsten
Menu Lectoraat Theorie in de Kunsten
Alle lectoraten   Joep Christenhusz

Joep Christenhusz

Joep Christenhusz

Joep Christenhusz studeerde musicologie aan de Universiteit Utrecht en muziektheorie en compositie aan het Conservatorium van Antwerpen. Hij doceerde enkele jaren muziekgeschiedenis en -analyse aan ArtEZ.

Voor het lectoraat Theorie in de Kunsten doet hij onderzoek naar ecologisch geëngageerde muziek en klankkunst. Als muziekjournalist schrijft hij over (hedendaagse) klassieke muziek voor de landelijke krant NRC Handelsblad en voor De Groene Amsterdammer. Voor November Music schreef hij een aantal veelgelezen componistenportretten, alsmede het omvangrijke essay Earth Sounds: Ecological Resonances in Contemporary Music and Sound Art, dat in november 2020 verscheen in samenwerking met het lectoraat Theorie in de Kunsten.

In 2020 droeg Joep een hoofdstuk bij over conceptuele muziek aan het boek Een kleine muziekgeschiedenis van hier en nu (ed. Mark Delaere).

In 2016 verscheen bij ArtEZ Press zijn essaybundel Componisten van Babel over het werk van tien Nederlandse en Belgische componisten van zijn eigen generatie. Een artikel over de geschiedenis van het Holland Festival werd opgenomen in het boek Van Mengelberg tot meezing-Mattheus (onder redactie van Emile Wennekes, 2011).

Hij was ook mederedacteur en bijdrager (met het essay Soundings of Ecological Time in Contemporary Music and Sound Art) aan APRIA, Time Matters, een publicatie van het lectoraat Theorie in de Kunst van ArtEZ dat gezamenlijk de veranderende concepten van tijd in de kunsten en andere epistemische velden onderzoekt en alternatieve - op verleden, heden en toekomst gerichte - tijdstippen onderzoekt en toetst.