Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Lectoraat Tactical Design
Menu Lectoraat Tactical Design

Visie

Visie

Het lectoraat werkt vanuit de visie dat de vaardigheid van artistieke professionals om wenselijke toekomsten te visualiseren en te materialiseren hen belangrijke partners maakt in trans-disciplinair onderzoek voor maatschappelijke veranderingen.

‘Designers trained in the arts are capable of capturing fleeting moments and structures that others find ephemeral, imaginative, and unstable for serious research. They are also trained in reframing ideas rather than solving known problems. Above all, they are trained to imagine problems and opportunities to see whether something is necessary or not’

I. Koskinen et al, Design Research Through Practice. From the Lab, Field, and Showroom, Waltham 2014, p. 8

 

(…) it’s their skills which are specific, when they seriously deal with the same topic as the religious, the scientists and civic society. Because we are so deprived with moves, abilities, forms and feelings, in all the sense of aesthetics, art is important because of artists’ skills and how they can be used in collaboration with scientists and civic society’’
Bruno Latour in: L. Thorsen and A. Vandse, ‘Could we land on earth? An interview with Bruno Latour, Naestved, Denmark, 2017, p. 154)

 

De ontwerpdiscipline wordt steeds vaker gezien als een verbindende en integrerende discipline voor de grote maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatverandering, ecologische, sociale en economische duurzaamheid, veerkrachtige en rechtvaardige samenlevingen. Het gaat hier om ‘wicked problems’ die geen eenduidige en gemakkelijke oplossingen kennen omdat er altijd verschillende, vaak tegenstrijdige belangen, normen en waarden van betrokken partners in het geding zijn.

Dit soort problemen vragen om een ​​trans-disciplinaire aanpak waarin kunst, wetenschap, overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties samewerken. Juist aan deze trans-disciplinaire projecten kan een ontwerper belangrijke bijdragen leveren: ze benaderen vraagstukken vanuit een holistische, systemisch perspectief met een kritisch oog voor het sociale welzijn van mensen en de ecologische veerkracht van onze planeet. Ze hanteren artistieke methoden voor het verbeelden van andere toekomstperspectieven, bieden nieuwe perspectieven op maatschappelijke vraagstukken en betrekken belangrijke stakeholders bij het transitieproces door co-creatie en participatief design.

Design research onderscheidt zich van traditionele academische onderzoeksmethoden door de sterke verbintenis met een pragmatische maaktraditie, gebaseerd op onbewuste, belichaamde kennis (tacit knowledge) en de speculatieve en kritische benadering. In het design research van het lectoraat staan artistieke professionals als onderzoekers centraal en fungeren als belangijke agents of change door vorm te geven aan de stapstenen naar een gewenste toekomst.

Het onderzoek van het lectoraat is geworteld in de ontwerptraditie maar beperkt zich niet tot een specifieke designdiscipline.

Lees meer over de missie