Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Lectoraat Art education as Critical Tactics
Menu Lectoraat Art education as Critical Tactics
Alle lectoraten   John Johnston

John Johnston

John Johnston

John  Johnston

Hoofd van Master Kunsteducatie en international Master Artist Educator (Artist Educators as Agents of Ex-Change)

Dr. John Johnston (PhD) is gepromoveerd aan de Universiteit van Sunderland met een portfolio en proefschrift wat zich focust op wat hij beschrijft als ‘de intrinsieke connectiviteit tussen artistiek denken en conflict transformatie’. Hij beweert dat de wereld in de grip is van een verlammend educatie systeem dat een cultuur van passiviteit promoot wat leidt tot de de-politicalisering van de samenleving en een verliesvan agentschap. Hij beweert dat een ‘issues based arts education’ het effect van een dergelijke passiviteit tegenwerkt en zal leiden tot de vorming van een zorgende en kritische samenleving wat de wereld zal veranderen. John heeft gewerkt in een variëteit van conflict en post-conflict contexten waaronder; Noord-Ierland, Bosnië Herzegovina, Zuid Afrika, Rwanda, Israël/Palestina en Libanon. Hij wordt erkend voor het ontwikkelen van verschillende ‘arts based methodologies’ om een artistiek platform voor de gemarginaliseerden en minderheden te vormen met als doel agentschap en stem te krijgen.

Onderzoeks interesses: Conflict Transformation, Arts Based Research, Issues Based Education en Social Engaged Practice.