Janko Bartelink
Janko BartelinkJanko Bartelink is een gepassioneerd cultureel ondernemer, docent/onderzoeker en kunstenaar die de kracht van creativiteit in het onderwijs omarmt.
“Mens ben je met de vloek en de zegen van het zelfbewustzijn”, omschrijft de grondhouding van waaruit Janko de ‘human condition’ aanschouwt. Het leven en de wereld zijn voor Janko een constante bron van verwondering en ontluistering, en dat vaak tegelijkertijd. In die situatie heeft elk mens zichzelf en het leven te leren, het leven lang. Janko’s werk is geworteld in de overtuiging dat leren–in die context van verwondering en ontluistering – een optimistische daad is die hoop biedt voor de toekomst, en dat onderwijsvernieuwing de sleutel is tot positieve maatschappelijke verandering. Janko's visie op onderwijs gaat dan ook verder dan traditionele modellen. Hij pleit voor een systeem dat persoonlijke groei en maatschappelijke impact centraal stelt, en dat jongeren voorbereidt op een snel veranderende wereld en een leven lang leren. Hij gelooft dat dit kan worden bereikt door educatie, technologie en zelfontwikkeling te combineren.
Janko's expertise op het gebied van onderwijsinnovatie komt tot uiting in zijn diverse rollen. Hij is docent bij Saxion University of Applied Sciences en lid van het Team XL van Lectoraat Art education as Critical Tactics van ArtEZ. Naast zijn academische werk was Janko 15 jaar directeur van Studio Z, een educatief ontwerpbureau dat op maat creatieve leerervaringen ontwerpt. Met Studio Z richtte Janko zich op projecten met een maatschappelijke missie en werkte hij samen met scholen, musea en andere culturele instellingen om jongeren te empoweren door middel van creativiteit en inspirerende educatie.
Janko's toewijding aan onderwijsvernieuwing wordt gedreven door een aantal kernprincipes:
● Integriteit: hij gelooft in verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en voor de wereld, en streeft ernaar om met elk project een positieve impact te maken.
● Nieuwsgierigheid: hij is een leven lang lerende die voortdurend op zoek is naar nieuwe inzichten en mogelijkheden.
● Creativiteit: voor hem is creativiteit geen luxe, maar een fundamentele kracht die innovatie en transformatie aandrijft.
● Ambitie: hij streeft ernaar om waarde te creëren die daadwerkelijk een betere wereld creëert.
● Authenticiteit: hij gelooft dat echte betekenisvolle impact alleen mogelijk is als je trouw bent aan jezelf.
Janko's eigen artistieke praktijk is ook diep verweven met zijn visie op onderwijs. Hij is een multimedia kunstenaar, muzikant en schilder, die de grenzen van de persoonlijke perceptie verkent en reflecteert op de ‘human condition’. Creativiteit, nieuwsgierigheid en makerschap zijn steeds drijfveren om te verkennen, leren, creëren en verbinden. En daarmee betekenis te geven aan het leven en de wereld.