Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Lectoraat Art education as Critical Tactics
Menu Lectoraat Art education as Critical Tactics
Alle lectoraten   Emiel Copini

Emiel Copini

Emiel Copini

Emiel  Copini
Docent (Master Kunsteducatie, Theater&Media, iMAE) en postdoc-onderzoeker (AeCT) bij ArtEZ

Emiel is als onderzoekscoördinator betrokken bij het project Art-Based Learning in Palliative Care (RAAK PRO). Het postdoc-project ‘Makers in Verandering’ (2022-2024), gericht op een theoretische en praktijkgerichte uitwerking van het concept van de ‘artisteducator’, rondde hij af met een arts-based publicatie ‘Makers in verandering. Verhalen van artisteducators’ .

Zijn proefschrift (Rijksuniversiteit Groningen, 2019) gaat over het cultureel bewustzijn van jongeren als onderbouwing om in co-creatie vakoverstijgend kunst- en cultuuronderwijs mee te ontwikkelen. In 2020 deed hij vanuit ArtEZ onderzoek naar hoe er vanuit de kunstvakdocentopleidingen aan inclusie gewerkt kan worden vanuit sociaal-geëngageerde artistieke praktijken. In 2021 leidde hij vanuit het lectoraat AeCT het onderzoeksproject rond de ontwikkeling en inbedding van het Teachers College bij Windesheim. Zijn achtergrond is de Research Master Literary and Cultural Studies (RuG) met een focus op filmtheorie. Vanuit zijn ervaring in onderzoek, onderwijsontwikkeling en filmeducatie onderzoekt hij samen met het Netwerk Filmeducatie en de zes regionale filmhubs hoe verankering van filmeducatie werkt. Op dit moment werkt hij mee aan de nieuwe structuur van de kunstvakken in het voortgezet onderwijs, met in het bijzonder aandacht voor film als examenvak in de bovenbouw. Bij ArtEZ ontwikkelt hij momenteel de module ‘Artisteducator in Film’. Zijn affiniteit ligt bij collaboratief praktijkgericht onderzoek, waarbij het werken vanuit een leergemeenschap tegelijkertijd inzicht oplevert en bijdraagt aan onderwijsontwikkeling. Hij heeft in het bijzonder belangstelling voor de mogelijkheden van fictie in onderwijs en onderzoek.