Giovanni Dalessi

-

Giovanni Dalessi

Onderzoek bij ArtEZ

Lectoraat Kunsteducatie

Hoe ziet leren eruit in de wereld van morgen? Het lectoraat Kunsteducatie, officieel Art Education as Critical Tactics (AeCT), onderzoekt onder leiding van lector Jeroen Lutters nieuwe vormen van kunstonderwijs. We vertrekken vanuit creativiteit en verbeelding en zoeken naar manieren van leren die passen bij een wereld die snel verandert.  

Kunsteducatie onderzoek bij ArtEZ

In dit lectoraat draait alles om leren, onderwijs en kunst. We onderzoeken hoe nieuwe manieren van leren ontstaan in de praktijk en hoe kunstonderwijs zich kan aanpassen aan een onzekere toekomst. Daarbij werken we samen met studenten, docenten, kunstenaars en partners buiten ArtEZ zoals scholen, musea en maatschappelijke organisaties. Zo blijft ons onderzoek niet in theorie hangen, maar krijgt het vorm in klaslokalen, studio’s en creatieve broedplaatsen. 

Onze visie: kunst als motor voor verandering

Wij geloven dat kunstonderwijs antwoorden kan geven op de uitdagingen van deze tijd. Naast meten en beoordelen, richten we ons op wat leren écht relevant maakt. We bevragen bestaande onderwijssystemen en zoeken naar alternatieve, flexibele vormen van leren. Samen met studenten, docenten en kunstenaars bouwen we aan onderwijs dat toekomstbestendig is en bijdraagt aan een gelijkwaardige samenleving. 

Onze missie: kunsteducatie opnieuw uitvinden

Het is onze missie om kunsteducatie opnieuw vorm te geven. We willen laten zien hoe creativiteit kan bijdragen aan een meer rechtvaardige en toekomstbestendige samenleving. Dat doen we door:

  • een creativiteitstheorie te ontwikkelen die laat zien hoe creativiteit werkt in het dagelijks leven
  • radicale educatieve experimenten uit te voeren waarin we nieuwe vormen van onderwijs testen
  • kunstgerelateerde experimenten in kaart te brengen en hun effect te meten (mapping en tracking)
  • een nieuwe educatieve stroming op te zetten met kunsteducatie als vertrekpunt

Ons doel is helder: een educatieve beweging creëren waarin kunst en leren hand in hand gaan. Een beweging die studenten, docenten en kunstenaars ruimte geeft om nieuwe kennis te maken, te delen en toe te passen. Zo bouwen we aan onderwijs dat niet alleen van nu is, maar ook toekomstbestendig. 

Hoe we werken: onderzoek in de praktijk

We vertalen onze visie naar de praktijk via vier sporen: creativiteitstheorie, radicale experimenten, het meten van kunstgerelateerde initiatieven en het ontwikkelen van een nieuwe educatieve stroming.

Concreet doen we dit door creatieve hubs, studio’s en broedplaatsen op te zetten. Daar werken studenten, docenten en onderzoekers samen aan vernieuwende projecten, vaak geïnspireerd door kunstenaars en ontwerpers die buiten de gebaande paden denken. We betrekken partners uit onderwijs, wetenschap en cultuur. Zo wordt ons onderzoek breed gedragen heeft het maatschappelijk impact.