Jeroen Lutters

Jeroen Lutters onderzoekt als lector Kunsteducatie hoe kunst kan bijdragen aan nieuwe vormen van leren en onderwijs. Hoe ziet leren eruit in de wereld van morgen? 

Het lectoraat Kunsteducatie (officieel Art Education as Critical Tactics) ontwikkelt theorieën over creativiteit en verbeelding en voert radicale educatieve experimenten uit om te verkennen hoe onderwijs toekomstbestendig kan worden vormgegeven. 

Visie en drijfveer

Lutters ziet kunstonderwijs als een motor voor maatschappelijke verandering. In plaats van meten en beoordelen, richt hij zich op wat leren écht relevant maakt: creativiteit, verbeeldingskracht en zingeving. Zijn manier van kunst kijken – Art-Based (Un)Learning – nodigt uit om los te komen van vaste denkpatronen en opnieuw te leren zien. 

“We leven in een tijd van creatieve crisis. Wat we nodig hebben, is het opnieuw waarderen van het begrip creativiteit. Een manier van denken om de bestaande wereld te veranderen in een ‘mogelijke werkelijkheid’ waarbij creativiteit in plaats van destructiviteit, opnieuw het leidend beginsel is.”
Jeroen Lutters, lector Kunsteducatie

Samenwerking en impact

Binnen ArtEZ werkt Lutters samen met studenten, docenten, kunstenaars, onderzoekers en maatschappelijke partners aan projecten waarin kunst, onderwijs en onderzoek samenkomen. Zijn lectoraat telt ongeveer tien onderzoekers waarvan meerdere promovendi. Daarnaast leidt hij gesubsidieerde trajecten, waaronder het onderzoeksproject Art-Based Learning in de palliatieve zorg, in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, Universiteit Twente, de Radboud Universiteit en diverse musea.

Bio

Jeroen Lutters is lector Art Education as Critical Tactics bij ArtEZ University of the Arts. Hij promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam bij de Amsterdam School of Cultural Analysis. Hij was eerder rector van de Vrije Hogeschool in Driebergen, lector Kunst- en Cultuureducatie bij Windesheim en gasthoogleraar aan de universiteiten van Groningen, Amsterdam en Californië. Hij was de oprichter van de Bernard Lievegoed University, het Teachers College Windesheim en (No) University. Zijn vele publicaties, waaronder Creative Theories of (Just About) Everything, In the Shadow of the Artwork: Art-Based Learning in Practice, (No) University - A Creative Turn in Higher Education en natuurlijk The Trade of the Teacher - 
Visual Thinking with Mieke Bal, gelden als richtinggevend voor het denken over kunst en leren. 

Jeroen Lutters

Jeroen Lutters onderzoekt als lector Kunsteducatie hoe kunst kan bijdragen aan nieuwe vormen van leren en onderwijs. Hoe ziet leren eruit in de wereld van morgen?