Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Ondernemer van de Maand: Guusje de Bruin

Fashion Design, Arnhem

Elke maand selecteert het ArtEZ Business Centre in samenwerking met de opleidingen een student of alumnus als Ondernemer van de Maand. Uit hun verhalen leer je vanuit actuele onderwerpen uit het werkveld wat je te wachten staat. Zit er een geheim achter cultureel succes? Moet je excelleren in je vak of draait het om jezelf verkopen? Is het een kwestie van geluk, wijsheid, hard werken of een goede strategie?

Ondernemer van de Maand: Guusje de Bruin

Het pad dat ik heb gekozen voelt als een avontuur. In 2018 ben ik afgestudeerd aan de bacheloropleiding Fashion Design aan ArtEZ in Arnhem. Na mijn afstuderen ben ik met mijn afstudeercollectie geselecteerd als finalist voor twee ontwerpwedstrijden: de International Youth Design Competition in Beijing en de H&M Design Award. Dit was een hele bijzondere ervaring en het gaf mij onder andere de gelegenheid om naar China te gaan. Aangezien de uitreikingen binnen een paar maanden na mijn afstuderen plaats vonden, heb ik tot dat moment de tijd genomen mij te oriënteren op de richting die ik op wilde gaan. Voor een merk werken voelde niet direct vanzelfsprekend. Ik heb de opleiding met heel veel plezier gedaan, maar ik had ook een verlangen om breder te werken dan wat er meestal onder mode wordt verstaan. Daarbij heb ik moeite met mode als industrie: de weinige tijd die beschikbaar is voor het ontwikkelen van ideeën, de belasting op het milieu. Zo gebeurde het dat ik met Emmy Hermans, Nina Pen en Sarah Kerbosch op het idee kwam een residentie voor onszelf te organiseren. Dit leek ons een goede manier om ruimte voor onszelf te creëren. Zo zijn we een midweek naar een huisje op de Veluwe gegaan om samen te zijn, te koken, eten, praten, wandelen, fotograferen, schilderen en tekenen. Dit is het begin geworden van verdere samenwerkingen.

Guusje de Bruin, GUUS, afstudeercollectie, 2018. Fotograaf: Team Peter Stigter

Begin 2019 kreeg ik via Matthijs Boelee, het hoofd van de opleiding, een bericht doorgestuurd van een filmproducent die op zoek was naar iemand die kostuum wilde ontwerpen voor een proefscène van de Sci-Fi-film SPUTUM. Dit heb ik meteen de anderen voorgelegd. Kostuumontwerp was min of meer nieuw voor ons, maar de opdracht klonk interessant en we hadden zin om ermee aan de slag te gaan, dus hebben we de opdracht aangenomen. Ik heb me toen ook ingeschreven bij de KvK en zo was ik ineens zelfstandig ondernemer. Dit proces is een blauwdruk geworden voor mijn manier van ondernemen: een 'ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan'-insteek en in samenwerking met anderen werken aan een project. Op het goede moment op de goede plek zijn heeft ook zeker een rol gespeeld, maar ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat de mensen om je heen weten wat je doet en het interessant vinden, zodat ze aan je denken als zij iets voorbij zien komen en dat mensen je weten te vinden. 

Ik vind het heel fijn dat ik voor mezelf kan vormgeven hoe mijn praktijk als Fashion Design alumna eruitziet. Ik heb de vrijheid om projecten aan te gaan die mij aanspreken.

Guusje de Bruin en Sarah Kerbosch, Het eenzame kledingstuk, performance bij Open Source Radio x Wiebert 48 uur samen alleen, 2021. Fotograaf: Juliette Klaasse

Ik vind het heel fijn dat ik voor mezelf kan vormgeven hoe mijn praktijk als Fashion Design alumna eruitziet. Ik heb de vrijheid om projecten aan te gaan die mij aanspreken. Dat ik daarbij de grenzen van het modeontwerpen op kan zoeken, wat ik (denk ik) voor een baas niet had kunnen doen, vind ik een groot goed. Samenwerken en nieuwsgierigheid spelen een belangrijke rol in mijn werk. Mijn werk is mode in de zin dat het vaak aan het lichaam relateert, maar het is tegelijkertijd géén mode want het zijn kostuums, ruimtes, foto’s, tekeningen, objecten of een combinatie van dit alles. Het verlangen om te verkennen komt voort uit een grote nieuwsgierigheid, naar technieken, verhalen en materialen. Deze nieuwsgierigheid is iets dat ik steeds meer zie als de kern van wie ik ben en het werk dat ik maak. Dat resulteert in vaak kleurrijke wereldjes uitgewerkt in verschillende materialen, waarin imperfectie ook een plek heeft. Ik vind het interessant om mezelf technieken eigen te maken, bijvoorbeeld door te experimenteren met afdrukken in de donkere kamer of samen te werken met iemand uit een andere discipline. Alhoewel het handig is om in een categorie te vallen - anderen hebben dan sneller een beeld van je - werkt het voor mijzelf juist goed als ik me kan verdiepen in thema’s die mij interesseren, om deze vervolgens uit te werken op een manier en in een materiaal dat mij aanspreekt. Deze vrijheid is voor mij een onderdeel van ondernemerschap.

Tegenover de vrijheid van ondernemen staan ook verantwoordelijkheden. Uiteraard de verantwoordelijkheid voor mijn eigen inkomen, wat niet altijd eenvoudig is. Ik denk wel dat ik een steeds beter oog krijg voor de balans tussen de tijd dat iets kost en het geld dat er beschikbaar is. Daarbij ben ik verantwoordelijk om actief een oog op de toekomst te houden, om zo een richting uit te stippelen. Zo zorg ik dat ik mezelf blijf ontwikkelen en dat er projecten in het verschiet liggen. Initiatief tonen en soms een sprong in het diepe wagen zijn daarbij essentieel. Ook wil ik niet een eiland zijn, maar sta ik graag in contact met anderen. Winst omvat ook nieuwe ervaringen en ideeën. Daarin speelt samenwerken voor mij een belangrijke rol.

Guusje de Bruin en Sarah Kerbosch, Dit is geen Ondergoed Collectie, presentatie bij NR8 Arnhem, 2021 

In de projecten die ik tot nu toe heb gedaan, hebben de samenwerkingen er op verschillende manieren uitgezien. Tijdens het ontwikkelen van de Sci-Fi-kostuums heb ik het ontwerpen en maken samen gedaan. Dat betekent dat je elkaar hebt om mee te sparren en te lachen. Dat je het werk kan verdelen, zodat je doet waar je goed in bent en samen door de soms zure appel heen kunt bijten. Daarbij ben je met kostuumontwerp onderdeel van een groter geheel en draag je bij aan het bouwen van een hele wereld. Dat vond ik er ontzettend leuk aan. Ook kan samenwerken een manier zijn om ideeën uit te wisselen en in verschillende disciplines te werken.  

Guusje de Bruin, Sarah Kerbosch, Emmy Hermans, Nina Pen, Een uitzicht door een raam, kijk hoe blauw, echt goud, installatiekamer bij Pension Almonde Rotterdam, 2020

Afgelopen zomer heb ik samen met het collectief Merle|Mischke|Klee en Sarah Kerbosch een research residentie gedaan in Oldenburg (Duitsland). Tijdens de residentie hebben we het idee van constante verandering onderzocht vanuit dans, woord, kostuum en scenografie. We zijn een samenwerking aangegaan en hebben onze disciplines en processen met elkaar gedeeld om zo tot nieuwe inzichten te komen. Het was heel bijzonder en inspirerend om elkaar en elkaars werk te leren kennen. Daarbij klikte het heel goed tussen ons, dus we hebben niet alleen samen onderzoek gedaan, maar ook een bodem gelegd voor verdere projecten. Zo hebben we samen met de designstudio Liebermann Kiepe Reddemann een website ontwikkeld rondom ons creatieve kennismakingsproces, “eachthursdayat12.am” en gaan we in het najaar werken aan een performance. Samenwerking kan dus ook een betekenisvolle manier van het uitbreiden van je netwerk en het genereren van nieuwe projecten zijn. 

Samenwerking kan dus ook een betekenisvolle manier van het uitbreiden van je netwerk en het genereren van nieuwe projecten zijn.

Guusje de Bruin, Sea Shells II, 2020 

Mijn meest duurzame samenwerking is die met Sarah Kerbosch, we hebben inmiddels aan meerdere projecten samengewerkt en vormen nu een onofficieel duo. We vullen elkaar goed aan, juist omdat we alle twee een andere manier van werken hebben. Dat maakt dat onze samenwerking onszelf blijft verrassen, wat we heel belangrijk vinden. Ook delen we een brede nieuwsgierigheid, waardoor we het beiden het leukst vinden om aan diverse projecten te werken. Om een eigen project mogelijk te maken hebben we het afgelopen najaar subsidieaanvragen gedaan bij Schakel025 en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Deze hebben we toegekend gekregen, wat een enorm euforisch moment was! Het schrijven van de aanvraag was een leerzaam proces, soms ook taai, je wordt gedwongen woorden te vinden en de vanzelfsprekendheid die er tussen Sarah en mijzelf bestaat ook naar andere mensen te communiceren. Dan is het fijn om op elkaar terug te kunnen vallen en te kunnen overleggen. Met de subsidies die we toegekend hebben gekregen zijn we nu bezig met ons project “Dit is geen Ondergoed Collectie”, waarin we het begrip vrouwelijkheid onderzoeken. De subsidies geven ons de ruimte om dit op de manier te doen die we voor ogen hadden, multidisciplinair en in samenwerking met anderen zodat we het onderwerp vanuit verschillende hoeken kunnen benaderen. We gaan ons project op verschillende manieren presenteren, onder andere bij NR 8 in Arnhem in april en mei, en tijdens FDFA. Ook zijn we nog in gesprek met andere plekken en zullen we een deel van ons project en onze research digitaal presenteren via een website. Vanwege corona, maar ook omdat het ons een leuke nieuwe uitdaging leek dat te doen. Voor de toekomst hoop ik op nog veel meer nieuwe avonturen. Ik wil mezelf graag verder ontwikkelen en mijn praktijk verdiepen door middel van projecten, het experimenteren met verschillende technieken en door samenwerkingen, ook met mensen uit hele andere werkvelden.

Volg Guusje