Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

GESPOT: Product Design-alumna Juyoung Jung vertelt Metropolis M over haar keramische familie van sculpturen

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving

Elk jaar brengt het magazine Metropolis M een Graduation Special uit, met daarin werk van verschillende alumni die afstudeerden als beeldend kunstenaar. Juyoung Jung studeerde af aan Product Design en is één van de alumni die in de special staat. Metropolis M stelde de kunstenaar de vraag: "Wat is het verhaal achter je werk?"

GESPOT: Product Design-alumna Juyoung Jung vertelt Metropolis M over haar keramische familie van sculpturen

De keramische familie van sculpturen die Juyoung Jung presenteert onder de titel 0D to 4D, vindt haar oorsprong in een heel ander medium: textiel. De kunstenaar raakte de afgelopen jaren gefascineerd door de manier waarop draden, eenmaal met elkaar vervlochten, stevige constructies kunnen vormen. Al wevend, breiend en bordurend met keramiek maakte Jung talloze vazen, lampen en wandinstallaties, waarvan ze tijdens de eindexamententoonstelling een selectie toont.

In een deel van die werken duikt textiel niet alleen als inspiratiebron op maar ook als materiaal. Ze gebruikte touw om verschillende keramische onderdelen aan elkaar te knopen tot rupsachtige sculpturen die daardoor, zoals Jung me laat zien, makkelijk van vorm kunnen veranderen. Dat bewegingseffect wordt ook opgewekt door de kleur van de objecten. Ze neemt me mee naar een van de wandsculpturen en laat zien hoe de kleur ervan verandert wanneer we door de ruimte bewegen. ‘Kijk je vanaf links, dan zie je vooral groene kleuren’, zegt ze. ‘Maar kijk je vanaf rechts, dan blijkt de sculptuur ineens oranje.’ Afhankelijk van het perspectief van de bezoeker wordt zo steeds een verschillende sculptuur gecreëerd. Jung noemt haar werk daarom vierdimensionaal, oftewel 4D.

De aquarelverf die de sculpturen bedekt, is door de kunstenaar zelf op kleur gebracht. Voordat Jung naar ArtEZ kwam studeerde ze aquarel schilderen in Korea. Voor haar is de diepte van de kleuren die ze gebruikt belangrijk, evenals de sfeer en het gevoel van ruimtelijkheid die ze oproepen.

De werkwijze van Jung is op z’n minst bijzonder te noemen. Hoewel ze graag met haar handen werkt, combineert ze die handarbeid ook met computertechnieken. Met behulp van 3D-rendering creëert ze eerst een digitaal beeld van het onderdeeltje dat ze wil printen. Eenmaal uit de 3D-printer gerold maakt ze een gipsen mal van dat object. Met behulp van die mal kan ze vervolgens zelf talloze keramieken afgietsels maken, die ze aan elkaar knoopt met touwen.

Na haar afstuderen zou Jung graag haar eigen keramiekstudio beginnen. Het enthousiasme waarmee haar sculpturen tijdens de afstudeertentoonstelling ontvangen worden, wijst erop dat dit haar gaat lukken.

Auteur: Marsha Bruinen, schrijver over kunst en filosofie en webredacteur bij Metropolis M.