Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Maxim Robbe Dijkstra, 1/5, huisblogger ArtEZ Business Centre

Mijn naam is Maxim Robbe Dijkstra, 25 jaar oud en in juli 2018 studeerde ik af aan Product Design van ArtEZ in Arnhem. Ik heb mij ontwikkeld als een ontwerper die de natuur en de constant veranderende wereld centraal zet in mijn werk. In mijn proces werk ik samen met verschillende partijen als wetenschappers en ambachtslieden om samen het project tot een zo hoog mogelijke kwaliteit te laten stijgen. Voor mijn afstudeercollectie heb ik praktische oplossingen ontworpen voor 2 huidige problematieken binnen onze natuurlijke wereld.

Maxim Robbe Dijkstra, 1/5, huisblogger ArtEZ Business Centre

Met welk project ben je afgestudeerd en licht dit toe?

Mijn afstudeer collectie is genaamd “AQUATIC BIOTECTURE”. De collectie bestaat uit twee projecten: De koraal mandala en het Vishotel. Voor de ontwikkeling van beide projecten heb ik met professor Tinka Murk en professor Ronald Osinga van de Marine Animal Ecology Groep van de Wageningen Universiteit samengewerkt. Beide projecten spelen in op huidige problematieken veroorzaakt door de mens waar de natuurlijke wereld mee kampt.

Enorme hoeveelheden koraal sterven wereldwijd af door de gevolgen van het broeikas effect en oceanische vervuiling. De meest voorkomende oorzaak van koraalsterfte is het verbleken van koraal. De oorzaak van “coral bleaching” zijn grote hoeveelheden water die te warm of te vervuild zijn. Deze “bleaching events” reizen door de grote oceanische stromingen over de hele wereld.

De koraal mandala is ontworpen om het probleem van koraal bleken van te voren op te lossen. Het object drijft onder water in tegenstelling tot het vast zitten aan een klif. Hierdoor heeft het object de capaciteit om tijdelijk te worden afgezonken naar de zeebodem. Hier heeft het een grotere kans om een “bleaching event” of andere vormen van gevaar als een tropische storm te overleven. Doormiddel van deze functie onderscheidt de Koraal Mandala zich van alle andere vormen van koraal riffen, natuurlijk of kunstmatig.

Het Vishotel is een modulair bouwsysteem wat schuilplek en leefgebied creëert voor jonge vissen en tegelijkertijd hard substraat biedt voor schelpen, planten, sponsen en koralen. Het Vishotel is gericht op het stimuleren van de wederopbouw van oude vismigratie routes, zoals die in het Haringvliet voorheen geblokkeerd werden door menselijke activiteiten. Het is het eerste kunstmatige rif bouwelement dat vanuit een modulair systeem is opgebouwd.

De kracht van het Vishotel zit hem in de vermenigvuldiging van de modules en dan vooral hoe deze vermenigvuldiging vorm aanneemt. Door de modules op verschillende wijze op te stapelen ontstaat er een grote variëteit aan verschillende maten van schuilgelegenheden. Hierdoor wordt het Vishotel aantrekkelijk voor een groot scala aan onderwaterleven.


Wat verwachte je toen je startte met de opleiding?

Ik verwachte op de opleiding te leren hoe ik een ontwerpend ambachtsman ging worden. Gefocust op het ontwerpen en maken van producten voor de commerciële markt.

Op ArtEZ aangekomen bleek mijn verwachte beeld “De klassieke product. ontwerper” een open begrip. Ik mocht zelf invulling gaan geven aan wat ik dacht dat het beroep ontwerper inhield. Over de jaren heen leerde ik tot mijn genoegen dat het beroep ontwerper of het werkveld van “Design” veel verder rijkt dan het maken van mensgerichte objecten als stoelen, lampen of schoenen.


Wat heb je geleerd en wat had je graag anders willen zien?


Op ArtEZ heb ik leren werken, leren leren en vooral leren maken. Geleerd hoe ik mijzelf open kan stellen aan het verleden en het heden om tot de vernieuwende gedachtestromen van morgen te komen.

In jaar één werd ik eerst even flink door het stof gehaald. Hierdoor realiseerde ik mij dat alleen iets willen niet voldoende is. Wil je iets bereiken dan zul je er kei en keihard voor moeten werken. Nachtjes doorhalen achter de naaimachine of laptop, nog een keer die verjaardag missen waar je eigenlijk toch wel heel graag heen wilde. Dit was van de dagelijkse orde in de afgelopen jaren. Door deze lange weg van trial and error af te lopen heb ik geleerd prioriteiten te stellen en door te werken tot dat het gestelde doel bereikt was.


Welk advies zou je graag aan studenten willen meegeven die nu met hun opleiding starten?

Stel je overal voor open. Zie elke nieuwe ervaring als een kans om je perspectief en zodoende je visie te verrijken en eventueel aan te passen. Probeer vanaf moment één alles te geven en onderschat je eigen kunnen niet. Laat je niet uit het veld slaan door een project wat misloopt of een leraar waar het je het toch niet zo lekker mee kunt vinden. Probeer boven alles jouw eigen interesse of niche te vinden. Het wordt allemaal een stuk makkelijker als het hoofdonderwerp iets is waar jij persoonlijk een sterke affiniteit mee hebt.


Wat zijn je plannen voor aankomend jaar?

Het beginnen van mijn eigen Atelier en hiermee mijn afstudeerprojecten de wereld in helpen. Veel design gaat over het starten van een gesprek wat tot bewustwording van een probleem kan leiden. Mijn visie is dat we voor veel huidige problematieken dit stadium al voorbij zijn. De wereld is toe aan concrete oplossingen voor echte problemen en hier wil ik met mijn werk op inspelen. Het realiseren van de projecten of in ieder geval het testen van de concepten is dus voor mij prioriteit nummer één van het aankomende jaar. Om deze projecten te realiseren heb ik financiële steun nodig. Ik hoop in het aankomende jaar verschillende fondsen aan te spreken om zo deze financieel steun binnen te slepen en mijn focus te behouden op het realiseren van deze pilots.

Verder ben ik er ook wel aan toe om mijn leven in Amsterdam weer op te bouwen en in te richten. Sport, werk en een sociaal leven waren toch wat minder grote prioriteiten van de afgelopen jaren. Voor deze dingen wil ik naast mijn Atelier ook genoeg tijd gaan vrij maken.


Wat zou je doen als je wist dat je niet kon falen? ( lees; dat falen geen issue zou zijn en het volop ok zou zijn en het zelfs omarmen?)

Ze zeggen dat je van falen het meeste leert. Ik ben het hier zeker mee eens, maar goed kritisch kijken naar de vakken / projecten waar je in uitblinkt is voor mij minstens zo waardevol gebleken. Om de een of andere reden heb ik nog steeds angst om te falen terwijl ik weet dat dit een groot onderdeel is van het creatieve proces. Misschien is dit ook wel een grote drijfveer in mij die me scherp en actief houdt.

Of mijn werkwijze en plannen voor de toekomst zouden veranderen als ik niet kon falen? Ik denk het niet. De enige manier om erachter te komen is door het te doen.


Waar zou je graag over 5 jaar willen staan?

Het lijkt mij heel fijn om binnen 5 jaar rond te kunnen komen van mijn design activiteiten. Ik hoop met de tijd over de hele wereld projecten te gaan doen met de gedachtegang en visie van mijn afstudeerwerk als leidraad. Reizen is een van mijn favoriete hobby’s dus dit lijkt mij een goeie manier om professionele en vrije tijd te gaan combineren.


Wat betekent ondernemen en innoveren voor jou en je werk?

Ondernemen is voor mij een nieuwe ervaring. Boven alles vindt ik het ontzettend spannend en ook wel een klein beetje eng. Ik vind het momenteel vooral spannend omdat mijn projecten zich helemaal niet op de commerciële markt richten, en daardoor ben ik dus ook heel erg nieuwsgierig hoe ik hier een leven van kan gaan financieren. Toch wil ik het mijn volle honderd procent geven in de aankomende jaren.

Na de afgelopen jaren ben ik voorlopig wel even klaar met studeren. Een onderneming starten en ondernemen zelf lijkt mij net zo’n lastige, maar ook een leervolle ervaring als mijn tijd op ArtEZ.

Innoveren is in mijn mening van essentieel belang binnen het werkveld van design. Ik hoop dat de manier waarop mijn projecten kruisbestuivingen aangaan tussen verschillende disciplines deze behoefte kan blijven voeden.


Maxim Robbe Dijkstra
In 2018 ben ik afgestudeerd aan Product design van ArtEZ in Arnhem. Ik heb mij ontwikkeld als een ontwerper die de natuur en de constant veranderende wereld centraal zet in mijn werk. In mijn proces werk ik samen met verschillende partijen als wetenschappers en ambachtslieden om samen het project tot een zo hoog mogelijke kwaliteit te laten stijgen. Voor mijn afstudeercollectie heb ik praktische oplossingen ontworpen voor 2 huidige problematieken binnen onze natuurlijke wereld.

Volg Maxim Robbe Dijkstra