Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

De Scheppende Rede: introductie tot het werk van Michel de Montaigne

Kunsteducatie
Theorie
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Gestart in: januari 2020

In dit op theorie gebaseerde project willen we meer kennis opdoen over de filosofie en geschiedenis van de pedagogiek voor de toekomst. Uitgangspunt is de hedendaagse situatie van het onderwijs, die wordt geconstrueerd vanuit een sterk positivistische kijk op onderwijs. Dit concept van onderwijs komt nu ten einde, is niet langer functioneel als methode om een antwoord te vinden op de vraag in een post-antropocentrische samenleving.

De Scheppende Rede: introductie tot het werk van Michel de Montaigne | Beeld: Veronique Steenmetser
Beeld: Veronique Steenmetser

Op zoek naar inspiratie gaan we terug naar de 17e eeuw waar de vroegmoderne creatieve vormen van denken verloren gingen. Met de Renaissance denker Montaigne als inspiratiebron proberen we te bouwen aan een toekomstige vorm van onderwijs. Dit project is het tweede in een reeks die begon met: De scheppende rede. Introductie tot het werk van Ralph Waldo Emerson (2020).

Jeroen Lutters publiceerde in 2020 een boek over dit onderzoek en thema, 'De scheppende rede'.