Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Lectoraat Art education as Critical Tactics
Menu Lectoraat Art education as Critical Tactics
Alle lectoraten   Caroline Ribbers

Caroline Ribbers

Caroline Ribbers

Caroline Ribbers heeft een Bachelor Dans (Fontys Dance Academy), een Post HBO Docent Dans (Fontys Academie voor Danseducatie) en een Master in Choreografie - with distinction (University of Leeds) afgerond. Op basis hiervan ontwikkelde ze, tussen 1996 en 2012, een veelzijdige loopbaan als danseres, dansdocent, coördinator van de Fontys Master in Choreografie en co-creator van talrijke dansvoorstellingen en educatie projecten onder de naam Project Sally. 

Haar passie voor yoga en de wens om de (potentiële) voordelen van yogabeoefening te delen met dansstudenten motiveerde Caroline om verschillende yoga docentenopleidingen te volgen, zoals bij David Lurey (Vinyasa Yoga) en Gert van Leeuwen (Critical Alignment Yoga). Sinds 2011 faciliteert ze yogalessen voor studenten van de Fontys Dance Academy. In deze context heeft ze onlangs ook een promotieonderzoek afgerond. Voor dit onderzoek heeft ze, onder begeleiding van prof. dr. Barend van Heusden (Rijksuniversiteit Groningen), prof. dr. Nienke Nieveen (Technische Universiteit Eindhoven) en dr. Abby Hoffmann (University of Suffolk), een yogamethode voor dansstudenten ontwikkeld. De methode faciliteert meta-learning (oftewel leren-over-leren) waardoor studenten zich bewuster worden van en meer eigenaarschap leren nemen over hun embodied learning. Voor de ontwikkeling van deze yogamethode is onderwijskundig  ontwerp onderzoek als methodologisch kader gebruikt, waarin ook verschillende embodied research methods (zoals meditatie en yoga) zijn geïntegreerd. 

 Tijdens haar promotieonderzoek raakte Caroline ook betrokken bij het herontwerp van de curricula van de Fontys Dance Academy en bij het internationale onderzoeksnetwerk Designing Embodied Education in Dance (DEED). Dit netwerk onderzoekt hoe onderwijshervorming van dans binnen het Hoger Onderwijs kan worden gevoed door (principes van) embodied practice. Ze begeleidt ook BA en MA studenten die de relatie tussen dans en embodied practice onderzoeken, en verkent, via kleinschalige projecten, hoe de bevindingen van haar promotieonderzoek verder verspreid kunnen worden.