Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Blond & Cynisch’ gezamenlijke drang tot theatermaken

  • Theater

Emma Vermeulen, Remy Meeuwsen en Esther Ymkje van Steenis studeren als collectief af aan de Toneelschool in Arnhem. Zij gaan de vloer op met hun eigen voorstelling Philosophy of the World. De naam van hun collectief? Blond & Cynisch.

Blond & Cynisch’ gezamenlijke drang tot theatermaken

De naam Blond & Cynisch ontstond als grap en is tijdens de Toneelschool uitgegroeid tot echte naam voor het collectief van Emma, Remy en Esther. Emma: “Toen ik ooit auditie deed voor een andere school zag ik dat een docent op zijn papiertje had geschreven: Emma. Blond. Cynisch. Toen ik die anekdote later aan Esther vertelde, reageerde zij met ‘Wauw. Blond & Cynisch. Dat zou echt een topnaam zijn voor een collectief. Een soort Spice Girls, maar dan Blond & Cynisch.’ Daar hebben we toen veel grappen over gemaakt op school. Later in de opleiding bleek dat we veel gedeelde interesses hadden en echt samen wilden werken. De naam was er al.”

Met eigen tekst de vloer op

“Toen we besloten om als collectief af te studeren, was het al snel duidelijk dat we de voorstelling zelf wilden schrijven”, vertelt Esther. “Als voorbereiding legden we een archief van inspiratiebronnen aan. Alles kwam voorbij: muziek, essays, teksten, boeken, beeldende kunst en gedachten. Vanuit daar zijn we gaan schrijven en vormden we historische figuren om tot personages. We schreven scènes, vlochten ze door elkaar, haalden het weer uit elkaar als het onspeelbaar was en zo ontstond ons eigen stuk.”

“Het is tof om je eigen stuk te schrijven. Dat hadden we nog nooit gedaan”, straalt Esther. “We hadden al wel eens bewerkt en aangepast, maar nu hebben we helemaal vanuit onszelf een stuk geschreven. We spelen met de grenzen van theatrale conventies. Dat proces is spannend. En we gaan het ook nog eens spelen!”

Philosophy of the World

“Onze voorstelling heet Philosophy of the World. Philosophy of the World gaat over geschiedschrijving en over hoe verhalen overgeleverd zijn door de tijd heen”, aldus Remy. “Het fascineert ons dat er zo veel mensen zijn waar verhalen over verteld worden. Helden, maar ook gewone mensen die van alles of juist niets hebben meegemaakt. Hoe ieder leven, elke keer dat erover verteld wordt, toch iedere keer net anders is of een andere nuance krijgt door degene die dat verhaal vertelt. Elke verteller draagt zo een eigen perspectief mee. Vanuit die fascinatie én vanuit het album ‘Philosophy of the World’ van The Shaggs, een band uit de jaren zestig met absurde muziek, creëerden wij onze eigen ‘philosophy of the world’.” 

Droomachtige kelder

“De voorstelling Philosophy of the World kan gezien worden als een tijdscapsule waarin we zes vrouwen uit verschillende tijden spelen. Zij komen op één plek samen waar ze elkaar zien, horen en het eens of juist oneens met elkaar zijn. We noemen de plek waarop die vrouwen samenkomen ook wel eens een droomachtige kelder. The Shaggs maakten muziek in een kelder in Amerika. Voor ons hebben The Shaggs en die zes vrouwen iets met elkaar te maken.

We zijn besloten in première gegaan vanwege corona, maar hopen de voorstelling in de toekomst voor een groter publiek te spelen.”

Emma vóór de Toneelschool

“Aan het begin van mijn middelbare schooltijd zag ik het acteren niet per se als een baan die je kon krijgen. Maar toen ik naar de vooropleiding de Noorderlingen in Groningen ging, bleek dat opeens wel te kunnen. Daar ontmoette ik mensen die het vak serieus namen, en die het naar een toneelschool gaan als serieuze optie zagen. Ik vond toneelspelen het allerleukste om te doen, en dát voor de rest van mijn leven doen, leek me te gek.

Ik had al een grote liefde voor het spelen en die heeft zich op school verder ontwikkeld.”

Esther over de opleiding

“Alleen de audities zijn al heel leuk. Wat ik daar al zag, is dat de Toneelschool een opleiding is die veel ruimte biedt aan wie jij bent en wat jij wil. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik de ‘perfecte’ acteur moest worden die school in haar hoofd had. Ik heb dat zelf uit mogen vinden en vorm mogen geven aan wat ik wil doen. Om zo te gaan maken, spelen en vertellen.

In de eerste twee jaar krijg je veel lessen om alle componenten van het vak te onderzoeken, van stemles en fysieke lessen tot tekstanalyse. Vanaf het tweede en derde jaar ga je dat meer integreren en projectmatiger werken. Je bepaalt wat je wil spelen, waar jouw engagement ligt, en wat voor theater je gaaf vindt. Zo bouw je samen met school door op jouw eigen interesses.”

Remy over het vak

“Ik vind het leuk dat dit zo’n supersociaal vak is. Als ik aan mijn toekomst denk, zie ik voor me dat ik op veel verschillende plekken en met veel verschillende mensen ga werken. Dat is inspirerend. Zo kan je uit elk project weer iets meenemen naar het volgende, en van veel verschillende mensen blijven leren. Die afwisseling is fijn, zo ligt de toekomst nooit helemaal vast.”

Volg Blond & Cynisch

Blond & Cynisch is van 9 t/m 18 juli te zien op het Over het IJ Festival met hun nieuwe voorstelling DAISIES (tickets: https://overhetij.nl/). Philosophy of the World zal volgend seizoen nog te zien zijn in een klein aantal theaters door het land.