Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Teachers College Embedded

Kunsteducatie
Mapping en tracking
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Partner(s): Hogeschool Windesheim
  • Gestart in: januari 2021
  • Afgerond in: december 2022

Evidence informed research naar de theorie en praktijk van het Teachers College. Het Teachers College is een experiment in het onderwijs voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs, mede ontwikkeld door AeCT. Na een positief accreditatietraject gaat dit onderzoek over het Teachers College zich verder kan ontwikkelen en innoveren in verbinding met de andere docentopleidingen binnen het domein educatie in Windesheim. Partner hierin is Hogeschool Windesheim, een lange termijn stakeholder/aandeelhouder van AeCT. Het gaat om de vraag hoe het Teachers College zich verder kan ontwikkelen en innoveren in verbinding met de andere docentopleidingen binnen het domein educatie in Windesheim.

 

Beeld: Veronique Steenmetser
Beeld: Veronique Steenmetser

Nu het Teachers College 5 jaar bestaat, is het tijd om de balans op te maken en door te gaan naar een integratiefase van organisatieontwikkeling. Gewerkt wordt aan de hand van diepte-interviews, observaties en participatie. Leidinggevenden, docenten, studenten en onderzoekers zijn in dit ontwerpgericht onderzoek samen bezig met het verder ontwikkelen van een lerende organisatie. Uitgangspunt hierbij is dat we op organische wijze aansluiten bij wat er al is en zo ruimte scheppen voor verbinding tussen het Teachers College en de andere opleidingen binnen het domein.

Inmiddels is er vanuit dit integratieproces een werkwijze ontstaan waarbij in leergemeenschappen horizontaal en dialogisch wordt samengewerkt aan concrete vraagstukken. Betekenis geven aan het gezamenlijke handelen wordt daarbij gezien als de belangrijkste opdracht.

Het Teachers College is (mede) ontwikkeld door Jeroen Lutters als Lector aan Hogeschool Windesheim. Het project 'Teachers College Embedded’ wordt door Emiel Copini en zijn team vormgegeven in opdracht van de domeindirecteur Bert Meijer en is afgerondin het jaar 2021.

Download de publicatie Teachers College Embedded

Bekijk de video van de documentaire hier

Emiel Copini en domeindirecteur Bert Meijer van Hogeschool Windesheim tijdens de slotbijeenkomst van Teachers College Embedded.




Gedicht van Bart Vos (Teachers College, Hogeschool Windesheim) na de live presentatie van Teachers College Embedded: 

Bouwen doe je samen
Open en van het slot
De wereld is jouw speelveld 
De geest die zich ontschot 
't Is tijd om te gaan praten
De morgen begint hier
Bewapend met 'n passie
Een nieuw soort pionier
De afstand is soms groot
Meer dan anderhalve meter
Maar het wrijven en het schuren
Dat is een gesprek naar beter
Met vormen en met kleuren
In woord en in beeld
De kracht de wil en visie is ons alle toebedeeld
Dus bouw een nieuwe brug
Een nieuwe soort structuur
Het hier is van ons allen
Schets samen een cultuur
En dit geldt voor ons allen 
Voor elk individu
De tijd die kan niet wachten
Dus het is tijd voor nu