Een existentiële crisis in het theater
- Muziek
- Theater
Jovan Smilda studeert af aan de bacheloropleiding Muziektheater aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem. In zijn werk vervaagt de grens tussen speler, maker, regisseur en muzikant. Hij maakt muziektheater waarin hij zelf het hele proces omarmt: van idee tot uitvoering. Jovans werk laat zich kenmerken door absurdistisch, talig muziektheater

“Ik wil niet kiezen tussen schrijven, regisseren of spelen. Ik wil het allemaal doen”, zegt Jovan. In zijn afstudeervoorstelling Alles Over Hoop, die hij regisseert en uitvoert, komt dat samen. "Het staat of valt bij de muziek. Dat is echt de muzikale dramaturgie." De verhaallijn die in de muziek zit, stuwt het verhaal naar voren.
Een absurdistische setting
Jovan onderzoekt in zijn voorstelling de emotionele ontoegankelijkheid van de man, vertaald naar een absurdistische setting. Het is Een existentiële crisis in het theater, waarvan muziek de allerbelangrijkste drive en speler is. Alles Over Hoop is ook het debuut van muziektheatergroep OVERHOOP, waarvan hij de voorman is. Hij speelt met de grenzen tussen disciplines: "Maak ik nu muziektheater of maak ik muziek én theater? Maken we scènes en liedjes, of zijn de scènes de liedjes?"
Ruimte voor proces
Tijdens zijn stage bij NITE, een interdisciplinair theatergezelschap in Groningen, werd die benadering versterkt. "We gingen op tour met een voorstelling die niet af was, en lieten fragmenten zien aan het publiek. Daarna gingen we met hen in gesprek: ‘Dit zou het kunnen worden’." Die manier van werken herkent hij ook in de opleiding. "Het is interessanter om te kijken welke stappen je hebt gezet, dan alleen te zeggen: ‘We zijn er en we hebben een mooie voorstelling voor je’."
Meer over de bacheloropleiding Muziektheater