Simon de Wilde: “Bij deze opleiding voelde ik direct dat het goed zat”
- Vormgeving
Hij hoort bij de eerste lichting studenten die de deeltijdopleiding Graphic Design aan ArtEZ Academie voor Art & Design Zwolle volgt. Simon de Wilde (32) zit op het moment van het interview in Venetië, waar hij met klasgenoten de Biennale Arte 2024 bezoekt. “Samen lopen we alle tentoonstellingen af,” vertelt hij. Hoe hij terugkijkt op de eerste maanden en wat hem heeft verrast aan de opleiding? Simon deelt graag zijn ervaringen. “Ik kijk nu heel anders naar de wereld.”
Jarenlang dacht Simon dat een baan als leerkracht in het basisonderwijs perfect bij hem paste. Creatief bezig zijn deed hij wel in zijn vrije tijd. “Maar dat had ik mis,” beseft hij nu. “Achteraf gezien had ik veel beter meteen voor de kunstacademie kunnen kiezen.” Simon zocht jarenlang naar manieren om zijn passie voor kunst en creativiteit te combineren met zijn werk. Hij bezocht meerdere open dagen en is zelfs naar België gegaan om te kijken of hij daar een deeltijdopleiding kon volgen. “Een vierjarige voltijdopleiding was niet te combineren met mijn werk. Ik had het daarom bijna opgegeven, tot ik de deeltijdopleiding Graphic Design bij ArtEZ ontdekte. Toen wist ik meteen: dit is mijn kans.”
De afgelopen periode hebben we ons veel beziggehouden met de vraag: wat communiceert beeld? Als ik nu over straat loop, dan kan ik een knop omzetten en echt gaan letten op bepaalde details.”
Breder perspectief
Het was een schot in de roos. “Ik heb er geen moment spijt van gehad,” zegt Simon. “Het is precies wat ik ervan verwachtte. Ik heb de afgelopen jaren vaak getwijfeld welke richting ik op moest, maar bij deze opleiding voelde ik direct dat het goed zat.” Wat Simon vooral een meerwaarde vindt, zijn vakken als kunstgeschiedenis en filosofie. “Je perspectief wordt verbreed, en je krijgt een veel dieper inzicht in hoe de wereld in elkaar zit. Dat was ook een van de redenen waarom ik graag naar de kunstacademie wilde.” Hoewel hij in het begin twijfels had over het kleinschalige karakter van de opleiding, ziet hij dat nu als een groot voordeel. “We vormen een kleine, hechte groep die veel met elkaar deelt. De docenten zijn erg betrokken en komen bovendien allemaal uit de praktijk. Dat maakt het voor ons heel leerzaam en interessant.”
Anders naar de wereld kijken
Terugkijkend op de eerste maanden merkt Simon vooral dat hij op een andere manier naar de wereld is gaan kijken. “De afgelopen periode hebben we ons veel beziggehouden met de vraag: wat communiceert beeld? Als ik nu over straat loop, bijvoorbeeld hier in Venetië, dan kan ik een knop omzetten en echt gaan letten op bepaalde details.” Als tweede voorbeeld noemt hij zijn vakantie in Georgië afgelopen zomer. Lachend: “Daar hebben ze dus echt hele mooie regenpijpen. Mijn oog focust zich nu automatisch op iets wat afwijkt of anders is dan in Nederland. Dat vind ik heel leuk om te merken.”
Studeren en werken
Op dit moment werkt Simon niet meer in het basisonderwijs, maar bij een educatieve uitgeverij. “Als je vaak genoeg zegt dat je iets creatiefs wilt doen, dan komt er vanzelf iets op je pad,” zegt hij. “Zo ben ik de uitgeverijwereld ingerold. Ik heb eerst een aantal jaren lesmethodes ontwikkeld voor de Friese taal, en sinds twee jaar werk ik als projectleider voor een grotere uitgeverij.” Het combineren van zijn werk en studie is een uitdaging, geeft hij toe. “Ik werk vier dagen en besteed daarnaast veel tijd aan mijn studie. Daarom ben ik ook aan het bekijken of ik nog wat kan minderen in mijn werk. Naast de vaste contacturen voor de opleiding ben je ook nog best veel bezig met bijvoorbeeld huiswerk. Plus: creativiteit komt vaak op momenten dat je het niet plant, en dat vraagt soms wat flexibiliteit.”
Begin met maken
Dat je een diepe intrinsieke motivatie moet hebben om deze deeltijdopleiding te volgen, is dan ook geen verrassing. Simon: “Mijn klasgenoten en ik zijn allemaal enorm gedreven. Hier in Venetië zie je dat ook terug. Daardoor heb je minder tijd voor andere dingen, maar dat heb ik er graag voor over. Ik heb lang naar zo’n opleiding gezocht.” Kijkt hij vooruit naar de komende jaren, dan verwacht Simon dat zijn creativiteit een flinke boost krijgt. “Ik heb gemerkt dat het soms moeilijk is om te beginnen met maken. In mijn werk als projectleider heb ik bijvoorbeeld geleerd om eerst goed na te denken en een plan op te stellen voordat je begint. Hier op de kunstacademie ontdek ik: begin gewoon en daarna ontstaan er dingen die je van tevoren niet had kunnen bedenken.”
Wat zijn ambities zijn voor de toekomst? “Het onderwijs blijft me fascineren,” zegt Simon. “En bij een uitgeverij speelt niet alleen inhoud maar ook vormgeving een grote rol, dus het lijkt me mooi om die twee werelden in de toekomst met elkaar te combineren.”