Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Hoe strip Abels gateway naar de kunstwereld werd

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving

Hij is derdejaarsstudent Comic Design én een gepubliceerd artiest in onder andere Other People. Daarnaast gaf Abel Dijkstra zijn eigen magazine Lovely uit. Had je dit alles vijf jaar geleden tegen hem gezegd, dan had hij je niet geloofd. “Ik was niet geïnteresseerd in kunst, niet in de geschiedenis ervan en eigenlijk vond ik het ook niet leuk om dingen te maken.” Deze overtuiging veranderde toen Abel voor het eerst de drempel van een stripwinkel overstapte en daar een kleine openbaring had...

Hoe strip Abels gateway naar de kunstwereld werd

 

Geloof het of niet, maar in de vierde klas van de middelbare school had Abel een hekel aan het vak tekenen. Dat veranderde pas toen hij jaren later de wereld van comics ontdekte. Daarvoor was hij nog vooral zoekende. Abel probeerde een aantal universitaire studies, waaronder Religiewetenschappen, maar vond er zijn draai niet. “De manier van onderzoek doen op de universiteit putte me uit”, legt hij uit. 

Strip als gateway naar de kunstwereld 

Het kantelpunt in zijn leven kwam toen Abel voor het eerst een stripwinkel binnenstapte. Op dat moment had hij nog geen idee dat er zoveel gebeurt binnen dit medium. "Ineens zag en voelde ik de potentie van wat je kan vertellen met strip. Alles is mogelijk. Het voelde op dat moment als een roeping. Zonder die ervaring weet ik niet hoelang het had geduurd voordat ik een andere ingang zou vinden." Pas een jaar na zijn ‘kleine openbaring’ ontdekte hij de opleiding Comic Design aan ArtEZ Academie voor Art & Design Zwolle. "Ik kom uit Amsterdam en keek niet zo ver als Zwolle. Ik dacht wel meteen: dit is het, hier móet ik zijn, dus heb ik halsoverkop toelating gedaan. Toen ik eenmaal op de academie zat, kwam ik er vrij snel achter dat ik veel breder geïnteresseerd was dan alleen in strip.” Strip bleek voor Abel een gateway naar de kunstwereld te zijn. Hoewel zijn liefde voor beeldende kunst nog steeds groeiende is, is strip de basis van waaruit hij zijn werk maakt. 

Other People 

Dat werk vond onder andere een plek in het magazine Other People, opgezet door Mara Joustra, hoofd van de opleiding Comic Design. Hierin is het werk van studenten Comic Design en de opleiding Beeldverhaal aan de LUCA School of Arts In Brussel gebundeld. Elke student mocht vier pagina’s vullen aan de hand van een thema. Abel: “Met deze publicatie konden we naar het stripfestival in Angoulême. Door Other People kregen we een auteurspas en mochten we vrij bewegen door het festival. We hebben daar onze striphelden kunnen ontmoeten. Zo ken je ze alleen van hun werk, dat ik vaak in de mediatheek bewonderde, en zo stonden ze daar in levenden lijve, biertje in de hand, en kon je een gezellig gesprekje met ze voeren. Dat was wel echt een hoogtepunt.” 

Abel in Other People Magazine

Magazine Lovely

Een persoonlijk hoogtepunt voor Abel was de release van magazine Lovely. Een initiatief dat hij zelf heeft opgezet om een platform te bieden voor strip en beeldende kunst. In Lovely vind je publicaties die Abel zelf heeft gecureerd. Hij is van A tot Z betrokken bij het project: “Ik heb het bedacht, gepitcht, de voorwaarden geschapen en deadlines gesteld. Verder verzorg ik zelf de vormgeving en print en bind ik het in op school. Maar de kracht zit hem juist in de samenwerking.” Abel stelde een team samen waardoor het project echt vleugels heeft gekregen: “Ik vind het bijvoorbeeld heel spannend om het magazine te promoten. Er is dus iemand anders uit het team dat de socials oppakt. Zo heeft iedereen een eigen rol.” Magazine Lovely wordt eens per drie maanden uitgegeven.

Lovely Magazine

 

Lovely Magazine

Tegenreactie 

Voor Abel zit zijn rol veel meer aan de voorkant. Aan het cureren van bijzonder werk: “Meer de redactionele kant van het vak. Daar hoop ik me in de toekomst ook verder in te kunnen ontwikkelen.” Lovely is voor Abel veel meer dan een magazine. Het is wat hem betreft ook een uitnodiging aan medestudenten om hun creatieve krachten te bundelen: “Wie weet, wellicht als een soort tegenreactie op Lovely. Dat er studenten zijn die denken: ‘Oh, gaaf, maar dit kunnen wij veel beter’ en dat ze dat dan ook doen!” 

De opleiding is een speelplaats en heeft me het basisvertrouwen gegeven om dit project aan te gaan”

Aan het begin van zijn opleiding Comic Design had Abel magazine Lovely niet uit z’n vingers gekregen, vertelt hij: “Ik denk dat iedereen aan het begin van de opleiding z’n hoofd nog vol heeft met onzekerheden. Die moeten eerst een plekje vinden. Gaandeweg leer je dat de opleiding ook een soort speelplaats is. Dat je alles kunt doen en organiseren wat je wilt. De opleiding heeft me het basisvertrouwen gegeven om dit project aan te gaan. Er zit een groot autonoom aspect aan de opleiding, dat heb ik als heel bevrijdend ervaren.” 

Volg Abel