Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Kristel Lens over het nieuwe double-degree traject: “Ik wil meer de diepgang opzoeken”

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving

Na haar bacheloropleiding Fotografie voelde Kristel Lens dat ze nog niet uitgeleerd was. Ze twijfelde over haar vervolgstap: óf het werd een docentenopleiding óf een master. De oplossing lag in het double-degree traject Versnelde Combinatieroute bachelor/master Kunsteducatie van ArtEZ, waarbij ze na een driejarige deeltijdstudie zowel een volledige onderwijsbevoegdheid als een masterdiploma in haar zak kan steken. “Dit kwam precies op het goede moment.”

Kristel Lens over het nieuwe double-degree traject: “Ik wil meer de diepgang opzoeken”

 

Kristel Lens (25) wilde na haar opleiding graag iets extra’s toevoegen aan haar vak als fotograaf. “Het gaat mij er niet per se om dat een foto een heel mooi plaatje wordt dat je aan de muur kunt hangen. Ik vind het vooral interessant wat je van kunst kan leren en hoeveel het je brengt.”

‘Ik wist het direct: dit is iets voor mij’

Haar hart ligt onder andere bij het overbrengen van haar kennis en jonge mensen op een andere manier naar kunst leren kijken. “Wil je daar verder mee, dan kom je dus al snel bij een docentenopleiding uit”, legt ze uit. Daarentegen trok een verdiepende masteropleiding ook aan haar. “Ik had natuurlijk al een bacheloropleiding afgerond. En om dan nogmaals twee jaar een bachelor- én twee jaar een masteropleiding te gaan volgen, dat vond ik een beetje te veel van het goede. Toen ArtEZ mij vertelde dat er een double-degree traject bestaat, wist ik direct: dit is iets voor mij.”

Twee vliegen in een klap

Met de Versnelde Combinatieroute bachelor/master Kunsteducatie haal je een volledige onderwijsbevoegdheid terwijl je tegelijkertijd verdieping aanbrengt in jouw professionele positie als kunst- en artisteducator. In plaats van twee deeltijdopleidingen te volgen waar je in totaal vier jaar mee bezig bent, heb je nu binnen drie jaar (ook deeltijd) zowel een bachelor- als een masterdiploma op zak. De eerste anderhalf jaar draai je mee in het studieprogramma van Docent Beeldende Kunst op Maat, en de laatste anderhalf jaar volg je de master Kunsteducatie. Kortom: je vangt twee vliegen in een klap.

“Met deze vorm van studeren kan ik het vak fotografie en het vak kunstenaar mooi verbinden met educatie”, legt Kristel uit. “Ik krijg de kans om dieper uit te pluizen wat ik straks met mijn lessen wil overbrengen.” Ze is blij dat ze direct na afronding van haar studie Fotografie gekozen heeft voor een vervolgtraject. “Zo blijf je in het ritme van studeren. Al heb ik ook klasgenoten die eerst een paar jaar werkervaring hebben opgedaan voordat ze aan een nieuwe studie begonnen. Het voordeel daarvan is dat je vragen uit het werkveld mee kunt nemen naar je studie. Het bracht hen in ieder geval heel veel nieuwe inzichten. Zelf wil ik vooral meer diepgang opzoeken, en daar heb ik niet per se werkervaring voor nodig."

Deze versnelde route was precies wat ik zocht. Het is voor mij dé manier om de kunstenaar in mij te verbinden met het vak van docent. Ik ben op zoek naar meer diepgang en wil er vooral achter komen wat ik nou écht wil overbrengen tijdens mijn fotografielessen"

Inmiddels heeft Kristel het laatste half jaar van DBKV op Maat erop zitten. “Zes maanden waarin ik heel veel heb geleerd”, vertelt ze. “Ik was blij met het onderwerp van mijn scriptie, waarin het met name ging over creatieve processen en hoe ik leerlingen kan helpen die moeite hebben met het maakproces. Dat was overigens voor mezelf ook heel leerzaam.” Daarnaast prijst ze de begeleiding die ze heeft gehad. “Natuurlijk was het ook best pittig. Zo stond ik tijdens mijn stage bijvoorbeeld voor het eerst voor de klas en was het soms wel veel om naast mijn bijbaan nog een studie te volgen. De versnelde combinatieroute is daarom wel echt gericht op ambitieuze studenten die graag hard willen werken.”

Toekomstplannen

Ze moet nog aan haar mastertraject van anderhalf jaar beginnen, maar Kristel heeft hoge verwachtingen. “Ik kijk ernaar uit om onderzoek te doen naar gebieden die ik interessant vind, zodat ik daar straks ook in de praktijk mee aan de slag kan.” De vraag die ze meeneemt naar haar master is: Waar focus je je op in een wereld waar heel veel mogelijk is, maar waarbij je makkelijk de rust en het overzicht kwijtraakt door alle afleidingen.  “Dat wil ik graag inhoudelijk onderzoeken, zodat ik iemand straks echt kan helpen in zijn of haar ontwikkeling.”

Qua toekomstplannen is ze nog een beetje zoekende. Kristel: ‘Maar ik merk dat ik steeds dichterbij kom. Vind ik lesgeven leuk? Of juist het fotograferen en het maken? Momenteel ben ik lesprogramma’s aan het ontwikkelen, en merk dat ik daar ook heel blij van word. Daarentegen: de hele dag achter mijn laptop is dan weer niet wat ik wil.” Kristel denkt aan een combinatie van ontwikkelen, met mensen in contact zijn, hen inspireren en lesgeven.