Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Mylène & Rosanne, van musicalsterren naar muziektheatermakers

  • Muziek
  • Theater

Ze wonnen in 2013 het Junior Songfestival, liepen samen stage bij Jetse Batelaan en staan voor de finals van hun opleiding Muziektheater op de planken in een voorstelling over tweeling-zijn. Daarin laten Mylène en Rosanne Waalewijn hun worsteling zien: “Moeten we ons samenzijn opofferen om als individu gezien te worden? Of kan dat naast elkaar bestaan?”

Mylène & Rosanne, van musicalsterren naar muziektheatermakers

“Is het niet hypocriet om onszelf als duo te presenteren, en dan te willen dat mensen ons als individuen benaderen? Kunnen mensen überhaupt het verschil tussen ons twee wel zien? Mogen we dat van ze verwachten?” Mylène en Rosanne leerden tijdens hun opleiding Muziektheater aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem dat het stellen van vragen veel belangrijker is dan de antwoorden geven. Rosanne: “Het gaat juist meer om het onderzoek, het proces. En dat proces laten we tijdens onze voorstelling zien aan het publiek.”

Als tweeling op de planken 

Al tijdens de auditie bij Muziektheater maakten Rosanne en Mylène duidelijk dat ze samen, als duo, verder wilden. Ze wisten toen ook al dat ze samen wilden afstuderen. Die gezamenlijkheid is ook het thema van hun finals voorstelling. Mylène: “Het gaat over de mechanismen van tweeling zijn in drie verschillende vormen: onze onderlinge band, onze individuele staat van zijn als tweeling en onze relatie als tweeling met de maatschappij. En dan gaat het vooral over eenzaamheid.” Je eenzaam voelen terwijl je altijd samen bent, het klinkt tegenstrijdig. Maar dat is het niet, volgens Rosanne: “Het voelt soms eenzaam dat je niet apart van je zus gezien kunt worden. We hebben hetzelfde gezicht, dus je kunt heel graag willen dat iemand jou als jezelf ziet, maar dat heb je zelf niet in de hand.”

Tegelijk praten 

Het onderwerp is een zelfonderzoek geworden, gegoten in een theatrale vorm. Mylène: “We zijn gaan experimenteren met spontaan tegelijk praten. Dat gebeurt al een beetje vanzelf omdat we zo vaak in elkaars bijzijn zijn. Ook is de manier waarop je denkt deels genetisch bepaald. We gebruiken dus al heel vaak dezelfde zinnen. We vonden het grappig om dat te trainen. Dat hebben we drie jaar lang gedaan, net als onderzoek naar tweelingen. Omdat het onderwerp over jezelf gaat, ben je er continue mee bezig, het is nooit klaar.” Rosanne: “Ik vind het leuk om tijdens de voorstelling mensen een kijkje in mijn hoofd te geven. Het onderwerp hoeft niet ‘af’ te zijn, we laten zien waar we nu zijn. Het is een momentopname.”

Professioneel opgeleid 

Eerder in hun leven ging het vooral om het eindresultaat. Bijvoorbeeld in de dansklas van Lucia Marthas waar beiden les kregen. Of in de vele musicals waarin ze hebben gespeeld. Mylène en Rosanne hebben er namelijk al een hele muzikale carrière opzitten als ze auditie doen voor de opleiding Muziektheater. Mylène: “We zijn heel jong in het vak gerold en werkten al veel samen met andere muziekprofessionals. Maar dat wil niet zeggen dat je daarmee ook professioneel bent opgeleid. Tijdens Muziektheater krijg je les in zang, beweging, dramaturgie en songwriting. Dat waren vaardigheden waarin we echt wilden investeren.” Rosanne: “Musical heeft een bepaalde boog en vorm die bijna altijd hetzelfde is. Bij Muziektheater maak je kennis met de breedte van het vak. Je kunt bijvoorbeeld ook abstracte performances maken. Dat vonden we interessant, dat we zo konden ontdekken in welke andere theatervormen we ons zouden willen ontwikkelen.”

De meest bekeken video van Mylène & Rosanne, met 1,2 miljoen weergaven, is 'Wanna Be You'

Op zoek naar een opleiding voor makers 

De verdieping in hun vak vinden Mylène en Rosanne vooral in het makerschap. Mylène: “We waren op zoek naar een makersopleiding, maar dat wisten we zelf nog niet. Dus toen we op de opleiding begonnen, vonden we dat ‘maken’ eigenlijk het engst. Is dat wel iets voor ons? We zijn toch meer uitvoerders, dachten we.” Lang hadden ze niet om erover te dubben, want aan het begin van de opleiding werden ze meteen in het diepe gegooid: “Toen we voor het eerst les kregen in het maken van een performance, raakten we helemaal gestrest. We kregen heel weinig voorbereidingstijd voor de les begon. Hoe konden we in zo weinig tijd nou een performance maken? Bleek dat die performance helemaal nog niet af hoefde te zijn. Het ging juist om de improvisatie.” Rosanne vult aan: “Dat hoort wel echt bij de opleiding, je kunt experimenteren en dingen uitproberen. Het is voor ons ook fijn dat dan niet meteen de hele wereld het ziet.”

Anders kijken en meer zien 

Door de opleiding hebben Rosanne en Mylène nu meerdere perspectieven om naar hun vak kijken. Als maker bijvoorbeeld, in plaats van als uitvoerder. Ze kijken niet alleen anders, maar zien ook meer, volgens Rosanne: “We hebben veel gedanst, maar weten nu dat je beweging veel breder kunt trekken. Je hebt bijvoorbeeld ook mime en andere vormen. Al die verschillende manieren om ergens naar te kijken heeft ons geholpen om heel fluïde in het werkveld te zijn. We weten van alle disciplines wel iets af.”

Meewerken aan een veelgeprezen musical 

Hun expertise op verschillende vlakken konden Mylène en Rosanne laten gelden tijdens hun gezamenlijke stage bij Jetse Batelaan, artistiek leider bij Theater Artemis. Ze speelden in zijn veelgeprezen voorstelling Een leuk avondje uit van Theater Artemis, Het Zuidelijk Toneel en hetpaleis. Het is een gefluisterde musical over alles wat moeilijk is in het leven met betrekking tot emoties; of je die moet onderdrukken of juist moet vrijlaten. In de voorstelling zijn personificaties van emoties aanwezig in de zaal. Ze komen vanuit de zaal het toneel op en verdwijnen dan weer. Rosanne: “Het is uniek dat de hele musical gefluisterd is. Alle show die je ziet is heel grotesk, met glitterkostuums, veel dans, maar je hoort heel weinig. Juist het omgevingsgeluid is heel versterkt. Bijvoorbeeld twee technici die achter de schermen met elkaar smoezen, of hekken die omvallen.” Mylène en Rosanne maakten in de voorstelling deel uit van ‘the company’ - de spelers op het toneel - maar dat niet alleen. Mylène: “We deden ook mee in het maakproces. Zo hebben we nummers aangedragen en meegedacht over hoe alles in elkaar overliep. We hebben zowel uitvoerend, als muzikaal en dramaturgisch ons steentje kunnen bijdragen.”

Trailer van de voorstelling Een leuk avondje uit, waaraan Mylène en Rosanne meewerkten

Songfestival op de bucketlist

Met zo veel talenten en ervaringen op zak rijst de vraag waarmee Rosanne en Mylène na hun studie verdergaan. Rosanne: “We gaan onderzoeken of we het concept van onze finals voorstelling kunnen uitbouwen en daarmee het theater in kunnen.” Mylene: “We willen in ieder geval zelf een EP schrijven en die verweven in een theatrale voorstelling. Oja, deelname aan het Eurovisie Songfestival staat ook hoog op de bucketlist. Maar daar wachten we nog even mee. Eerst die nummers schrijven!”

Meer over de opleiding Muziektheater in Arnhem  

Volg Mylène & Rosanne