Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Dieren in het theater

  • Theater
  • Docentopleidingen

Max Bouwmeester en Judith van de Pol zitten in het tweede jaar van de opleiding Artisteducator in Theater (voorheen: Docent Theater) in Arnhem. Zij volgen samen met hun medestudenten een bijzonder project, waarin de volgende vraag centraal staat: ‘Hoe kunnen we de stemmen van dieren vertegenwoordigen in theater?’

Dieren in het theater

Contemporary Aesthetics of the Other

De opleiding Artisteducator in Theater in Arnhem bestaat uit verschillende blokken met projecten. In het eerste blok van het tweede jaar ga je aan de slag met het project ‘Contemporary Aesthetics of the Other’. De vragen van het project worden onderzocht in verschillende collectieven. Alle gedachten, perspectieven en observaties leiden uiteindelijk tot twee voorstellingen. De weg ernaartoe is een groot avontuur!

Experts van de werkelijkheid

Bij het project Contemporary Aesthetics of the Other leer je samenwerken met ‘experts van de werkelijkheid’. “Daarmee bedoelen we iemand die in het dagelijkse leven direct te maken heeft met de thematiek van de voorstelling, leggen Max en Judith uit. Dit keer zijn de experts van de werkelijkheid dieren.”

“Door de werkelijkheid van ‘de ander’ te verbeelden en hier onderzoek naar te doen, kunnen we onszelf scherp stellen op wie we (willen) zijn.”

“We gaan aan de slag met de vragen: Kunnen we een theatervoorstelling maken waarin we dieren kiezen als ‘experts van de werkelijkheid? Hoe kunnen we dieren vertegenwoordigen op de vloer en een stem geven binnen het theater?”

Spannend voor studenten en docenten

“Dit is de eerste keer dat dit project wordt gedaan met dieren als thema”, vertelt Max. “Eerder is dit project namelijk gedaan met andere doelgroepen en dat waren mensen. De doelgroep dieren vergt weer een heel andere benadering. Voor de docenten voelt het daarom ook als  een nieuw project, dus het is voor zowel ons als voor hen spannend.” Judith vult aan: “Onze docenten hebben zich ingelezen en weten veel, maar dit aangaan met studenten is voor hen nieuw.”

Artistiek onderzoek

Tijdens de opleiding doe je veel artistiek onderzoek en verbind je al makend theorie aan praktijk. Judith: “Gelukkig hoefden we niet helemaal from scratch te beginnen. We hebben het boek ‘De Soldaat Was een Dolfijn’ van Eva Meijer moeten lezen. Hierin wordt al omschreven in hoeverre dieren al een politieke stem in zich hebben, hoe we dieren kunnen opnemen in onze democratie en waarom dat zou moeten.”

“We hebben ook verschillende excursies gedaan”, vertelt Max. “We gingen naar Burgers’ Zoo, Stadsboerderij Presikhaaf en naar een bronstexcursie op de Veluwe. Ook volgden we een seminar van Laura Cull, hoogleraar aan AHK/het DAS-instituut, zij combineert wetenschap met performance art en heeft veel onderzoek naar dieren en performances gedaan.”

“Het was fijn dat er al veel mensen binnen de kunstwereld bezig zijn met dit thema, zodat we wisten welke zoektochten er al waren”.

Niet-menselijk

Aan het begin van het onderzoek kwamen we al snel tot een belangrijk punt: mensen zijn natuurlijk ook dieren. Judith: “Het zit door onze cultuur zo erg in mij dat ik mij boven niet-menselijke dieren plaats. Maar bij sommige andere culturen zijn mensen en dieren meer gelijkwaardig. Daarom verscherpten we de vraag en werd het: ‘Hoe kunnen we het niet-menselijke dier meer als een gelijke gaan zien?”

Dat betekende ook iets voor de manier waarop we gingen onderzoeken en theater maken. We gingen zoeken naar hoe je gelijkwaardigheid kan creëren tussen dier en mens. Hoe willen we met dieren omgaan? Want als we theater maken, dan heb je een menselijk perspectief. Hoe verbeelden we de werkelijkheid van de ander, voor een menselijk publiek? Willen we dieren gaan nadoen? Hoe kunnen we een representatie voor het dier neerzetten?

Noodzaak

Persoonlijk ben ik aan het veranderen in mijn perspectief. Ik heb thuis een hond. Die heb ik sinds de start van het project niet meer gezien. Ik denk dat ik heel anders naar haar ga kijken. Ook verander ik als theatermaker en zie ik dat er een noodzaak in dit project zit. “Ik zie in dat we op een andere manier met onze leefomgeving, dus ook met dieren, moeten omgaan. Zoals de wereld nu in elkaar zit gaat het kapot. Kunst kan daarin echt iets betekenen, in dit geval het zien van dieren als gelijkwaardig.”

“Met onze theatervoorstellingen proberen we verschillende perspectieven te geven.”

Artisteducator in Theater Arnhem

Ben jij nieuwsgierig naar de wereld om je heen? Vind jij het belangrijk om mensen met elkaar te verbinden? Raak je gemotiveerd bij het idee om dat met je eigen creativiteit, door verbeelding, kunst, theater te mogen gaan doen? Ontdek dan de bachelor Artisteducator in Theater in Arnhem. Want bij deze opleiding ga je je storten in theater en wat theater voor iemand anders kan betekenen. 

Ontdek alles over deze opleiding