Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Van Popacademie naar Pinkpop

  • Muziek

Is het ook jouw droom om op Pinkpop te spelen? Als student in de bacheloropleiding Popacademie aan het ArtEZ Conservatorium in Enschede was het één van de dromen van Alex Freise om op de “top-van-de-top” festivals te staan met eigen rockmuziek. Op 17 juni speelde hij op Pinkpop met zijn band Ten Times A Million. De leden van deze band ontmoetten elkaar allemaal op ArtEZ. Alex is dus dé persoon om te vragen: hoe verloopt de weg van ArtEZ-student naar een optreden op Pinkpop?

Alex Freise, gitarist van de band Ten Times A Million en ex-student aan het ArtEZ Conservatorium in Enschede
Foto: Ina Bohnsack

Popacademie als basis voor band

“We hebben allemaal de Popacademie gedaan in Enschede”, vertelt Alex, die zelf gitarist is, over zijn bandgenoten zanger Martin Duve, medegitarist Peter Muller, bassist Sem Christoffel en drummer Mart Nijen Es. “Als je een voorkeur voor rockmuziek hebt, dan kom je elkaar al snel tegen binnen zo’n opleiding. Dan beland je vaker in dezelfde projecten, leer je elkaar kennen, en speel je veel met elkaar. De band is officieel ontstaan nadat we afgestudeerd waren, maar het hele voortraject met heel veel samenspelen tijdens de opleiding was natuurlijk de basis hiervoor.”

De bandleden van Ten Times A Million, allen alumni van de bacheloropleiding Popacademie aan het ArtEZ Conservatorium in Enschede. Foto: Tjeerd Derkink 

Deze basis was meer dan alleen een muzikale klik. “Tijdens de studie zijn we beste vrienden van elkaar geworden”, zegt Alex. “De zanger, drummer en ik hebben samengewoond in Enschede, net als de gitarist en bassist. We zijn een familie geworden – en dat is nog steeds zo, ook al wonen we nu wat verder van elkaar af. Ik denk dat mensen dit zien op het podium, dat de band een eenheid is.”

Equipment in camper en gaan

“Gelijk na het afstuderen in 2012 zijn we met onze equipment in de camper van Martin gestapt”, herinnert Alex zich. “We hadden de insteek van: we hebben vakantie, het is mooi weer, we spelen een paar shows, we gaan weer terug en dan zien we wel weer. We hadden twee of drie eigen nummers destijds, de rest bestond uit covers. Uit die tour is heel veel ontstaan. Dit was voor iedereen een moment van: wow, dit is bijzonder. Want het was zo’n drie weken samen in een camper. Als je het daarna nog leuk vindt met z’n vijven…”

Onze rebranding maakte het voor onze boeker makkelijker om ons te positioneren voor een festival als Pinkpop.

“We kwamen terecht op wat losse shows in Polen en Tsjechië. Er gebeurden veel onverwachte dingen. Zo stroomde een universiteitsplein in Warschau helemaal vol toen we aan het spelen waren. Het was een bizarre tour: er was niets gepland, maar het werd wel een succes. Op een hele kleine schaal toen nog natuurlijk, maar voor ons persoonlijk was het een succes. Toen we terugkwamen, hadden we echt dat gevoel van: dit is de band, en daar moeten we serieus wat mee gaan doen.

Positioneren voor Pinkpop

De naam van de band werd Mandrake’s Monster, maar in 2018 besloot de band dit te wijzigen in Ten Times A Million. Alex: “Dit was een hele belangrijke stap voor ons en heeft eraan bijgedragen dat we op Pinkpop staan. We gebruikten de verandering van de naam om alles te rebranden. Andere huisstijl, andere bandfoto’s, andere liedjes… Toen we in die camper stapten, speelden we hardrock, droegen we bandana’s, en met het woord ‘monster’ in je naam krijgen mensen al snel een associatie van: dit is hard. In verloop van tijd realiseerde we ons dat we niet in die hardrockhoek wilden zitten: we wilden meer doen dan alleen maar heavy gitaren. We wilden ook kunnen experimenteren met andere geluiden en andere liedjes. We kozen dus heel duidelijk ook voor een naam waarbij je niet gelijk een associatie hebt van stijl. Deze rebranding maakte het voor onze boeker makkelijker om ons te positioneren voor een festival als Pinkpop.”

Road to Pinkpop

Maar hoe zien die tussenliggende stappen eruit voordat je daadwerkelijk op Pinkpop staat? Alex: “De basis is natuurlijk om zo goed mogelijke liedjes te schrijven, want zonder goede liedjes werkt het gewoon niet. In 2018, nadat we Ten Times A Million waren geworden, hebben we een labeldeal getekend bij JuiceJunk Records. Na de muziek is het team dat je om de band heen vormt, belangrijk. Zoals een boeker die je op Pinkpop brengt, een label dat investeert en gelooft in je, een goed management dat helpt om partners aan te trekken en een distributiepartij zoals Suburban die ervoor zorgt dat je track overal beschikbaar is. Er is geen blueprint voor hoe je zulke mensen vindt. Sommigen zitten al in je netwerk, maar je kunt natuurlijk ook mensen benaderen. Dan maak je een goede EPK, een Electronic Press Kit, en schrijf je mensen gewoon aan om te vragen of ze interesse hebben om samen te werken. Daar kan het mee beginnen.”

Als morgen iemand belt met de vraag of we in de ochtendshow van 3FM of op Radio 2 een liedje willen komen spelen, dan is iedereen er. Die flexibiliteit en prioriteit moet je wel hebben als je dit wilt doen.

“En natuurlijk moet je als bandlid ook de prioriteit op de band leggen, niet dat je tien miljoen andere dingen doet. Nou doet iedereen van ons wel andere dingen, maar als morgen iemand belt met de vraag of we in de ochtendshow van 3FM of op Radio 2 een liedje willen komen spelen, dan is iedereen er. Die flexibiliteit en prioriteit moet je wel hebben als je dit wilt doen.”

Ten Times A Million stond oorspronkelijk geboekt voor de editie van 2020 van Pinkpop. We kennen allemaal de reden waarom deze editie (en die van 2021) werd geschrapt, maar hoe heeft de band ervoor gezorgd dat het toch ieder jaar weer meeging naar de volgende line-up? “We hebben geprobeerd om relevant te blijven binnen het kader van wat je kunt doen tijdens een pandemie”, blikt Alex terug. “Livestreams verzorgen, blijven schrijven, singles blijven uitbrengen... Props naar onze boeker, want die is natuurlijk de hoofdschakel geweest in dat wij gevraagd zijn om op Pinkpop op te treden in 2020 en dat dit is doorgetrokken naar dit jaar. Het enige dat wij konden doen, was ervoor zorgen dat we actueel bleven.”

Vlak voordat ik het podium opga, doe ik een staande meditatie. Dit helpt me om tegen mezelf te zeggen: ik ga mijn best doen én ervan genieten.

Show nailen

Met succes, want op 17 juni 2022 stond het optreden op Pinkpop op Megaland in Landgraaf dan eindelijk op het programma. We spreken Alex enkele dagen voor het moment suprême. “De dagen ervoor doe je zo min mogelijk andere dingen zodat je je kunt focussen”, legt hij uit. “Dit is natuurlijk een hele belangrijke show voor ons, er zijn veel ogen gericht op. Dit moeten we gaan nailen. Maar je moet er ook niet te veel druk op leggen, want dan gaat het mis. Je moet proberen om het voor jezelf zo leuk mogelijk te maken, ook omdat het zo uniek is. Het is een balans tussen druk voelen en genieten. Persoonlijk los ik dit op door meditatie. Bijvoorbeeld vlak voordat ik het podium opga, neem ik een moment om even bij mezelf te zijn. Dit ziet er misschien een beetje raar uit, want dan sluit ik mijn ogen en doe ik een staande meditatie. Het helpt me om in het moment te komen, echt aanwezig te zijn, en tegen mezelf te zeggen: ik ga mijn best doen én ervan genieten.”

Op de dag van het optreden op Pinkpop heeft Alex een vlog opgenomen. Bekijk de video hieronder!

 

Kennis opzuigen als een spons

Wat is dé tip van Alex voor huidige studenten van het Conservatorium om te bereiken wat hij en zijn vrienden hebben bereikt? “Doe wat je leuk vindt met een duidelijke visie en met, in het ideale scenario, mensen die je leuk vindt. Als positieve emoties makkelijk tot je komen wanneer je bijvoorbeeld in de studio bezig bent, dan weet je zeker dat je op het juiste pad bent. Als je specifiek op de Popacademie zit, zuig dan in de eerste twee jaar alles op als een spons om als vervolgstap je kompas duidelijk te krijgen. Dan kun je namelijk in jaar drie en vier de flexibiliteit van de opleiding optimaal benutten en vragen voor jezelf beantwoorden als: wat wil je eigenlijk precies en waar wil je naartoe? Ik vond het bijvoorbeeld te gek dat je je eigen docenten kon kiezen met wie je buiten en binnen de school samen wilde werken. Als je je kompas gevonden hebt, zul je die juiste docenten vinden – en zij jou.”

Volg Ten Times A Million