Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

“Van mijn leerlingen vraag ik nieuwsgierigheid"

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving
  • Docentopleidingen

Isabel Hendrix studeerde afgelopen jaar af aan de bacheloropleiding Docent Beeldende Kunst & Vormgeving in Arnhem. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden die deze studierichting binnen ArtEZ biedt? Isabel geeft er duidelijkheid over in haar afstudeerprojecten.

“Van mijn leerlingen vraag ik nieuwsgierigheid"

Isabels onderzoek gaat over het beroepsperspectief binnen de kunst voor Generatie Z. Aanleiding voor het onderzoek van Isabel was onder andere haar eigen zoektocht bij het maken van een studiekeuze. “Ik wilde naar de kunstacademie, alleen wist ik nog niet welke studierichting ik wilde kiezen. Het was niet mijn idee om docent te worden met de keuze voor de opleiding Docent Beeldende Kunst & Vormgeving. Met de opleiding word je voor veel meer klaargestoomd dat alleen het docentschap, alleen ook nu weten middelbare scholieren nog niet goed wat je kunt worden binnen de kunstwereld. Mode-ontwerper, fotograaf of kunstenaar zien ze wel voor zich, maar wat je doet als textielvormgever of museummedewerker is onbekend terrein voor ze.”

Generatie Z

Isabel behoort net zoals haar leerlingen tot Generatie Z. “Mijn geboortejaar is ongeveer het begin van die generatie". Dat ik met dezelfde vragen rond heb gelopen als zij nu doen, zorgde voor verbinding tijdens mijn onderzoek. Wat zijn mogelijke disciplines binnen de kunst, wat kenmerkt de kunstenaar en wat heeft Generatie Z daarin nodig? Antwoorden en informatie rondom deze vragen bundelde ik in mijn scriptie.”

Anderen enthousiasmeren

Naast een passie voor maken, is het enthousiasmeren van anderen voor kunst een belangrijk speerpunt binnen de opleiding. En dat kan op veel meer plekken dan alleen scholen. Zo liep Isabel stage bij onder andere FOAM Amsterdam en Museum Arnhem: “Binnen de opleiding ben je veel bezig met wat je overbrengt en wat je visie daarop is. Het was leuk om met die vraag bezig te kunnen zijn binnen projecten in de museumwereld.”

Tegen haar eigen verwachting in, staat Isabel inmiddels als enthousiaste docent voor de klas. “Mijn docent tipte me voor mijn vierdejaarsstage over het Eligant Lyceum in Zutphen, waar zij zelf ook werkt. De school bestaat pas een paar jaar, waardoor het onderwijs voor de komende jaren nog geschreven moet worden. Ik kreeg een jaar lang mijn eigen klas, eigen coachleerlingen en ik kon sparren met mijn begeleider. Die combinatie pakte goed uit, nu ik ben afgestudeerd ga ik er vier dagen in de week aan de slag.”

Kunstenaarschap blijven ontwikkelen

Naast het docentschap wil Isabel haar kunstenaarschap in haar eigen atelier blijven ontwikkelen. Tijdens de afstudeerexpo presenteerde ze haar eindwerk, waarin ze laat zien in welke breedte ze zichzelf heeft ontwikkeld. “Mijn vader beoefent de duivensport en mijn opa deed dat ook. Ik begreep dat niet, ik dacht wat is dat toch met die duiven. Ik besloot me een jaar lang met behulp van archieven te verdiepen in hun passie om te onderzoeken hoe ik dit thema persoonlijk kon vertalen in een kunstwerk. Ik liet duiven rondvliegen met een kleine camera op hun borst. Van stills van die beelden heb ik ansichtkaarten gemaakt, die het verhaal van de vroegere functie van de postduif vertellen en waarmee het project blijft doorgaan. In het hok van de duiven vond ik eierschalen. Die heb ik gebruikt om een nieuw materiaal van te maken. Dit materiaal heb ik in een mal gegoten, en zo heb ik er uiteindelijk broedschalen van gemaakt. Nu broeden de duiven in de schaal van hun voorouders.” 

Zoals Isabel met haar scriptie de mogelijkheden binnen de kunstwereld wilde laten zien, hoopt ze anderen met haar eindwerk te inspireren over de vertaling van een persoonlijk onderwerp als kunstenaar. “Van mijn leerlingen vraag ik een manier van werken die ik zelf als kunstenaar ook toepas. Ik ga altijd aan de slag met een onderzoekende nieuwsgierigheid. Daarom stimuleer ik ze om onderzoek te doen en om innovatief en nieuwsgierig te zijn. Ik heb mezelf breed kunnen ontwikkelen en dat geef ik graag door. Zo vertaalt mijn kunstenaarschap zich direct in mijn werk als docent.”