Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Oxford Handbook on Art-Based (un)Learning

Kunsteducatie
Theorie
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Gestart in: oktober 2021
  • Afgerond in: december 2023

The Oxford Handbook of Art-Based (un)Learning is een verzameling van essays, theorieën en onderzoeken over art-based 'unlearning'. Dit Oxford Handbook stelt dat art-based learning altijd gepaard gaat metunlearning: jezelf ontdoen van oude kennis. De auteurs benadrukken dat je het proces van art-based learning moet beschouwen als een traject van innovatieve,  rizomatische kennisvorming, waarbij ‘learning’ en ‘unlearning’ in constante dialoog zijn met elkaar.  

Oxford Handbook on Art-Based Learning | Beeld: Veronique Steenmetser
Beeld: Veronique Steenmetser

In deze publicatie, uitgegeven door Oxford University Press, onderzoeken de auteurs verschillende 'unlearning'-theorieën en -praktijken op het gebied van onder meer filmstudies, dans, beeldende kunst, mode, literatuur, design, muziek en theater. Het handboek put uit de praktijk van pedagogie, interpretatie en kennis(her)vorming, en biedt ruimte aan een nieuw, inspirerend onderzoeksveld. Art-based (un)learning speelt hierbij een belangrijke rol, ook in het creëren van nieuwe mogelijkheden en toekomstperspectieven.  

Dit project is een verdere verkenning van: Jeroen Lutters, The Shadow of the Object: Art-Based Learning in Practice (2012/2019). 

Meer over het project en de verschillende toepassingsgebieden lees je via deze website.

Dit project is een verdere verkenning van een theorie en praktijk uitgelegd: Jeroen Lutters, The Shadow of the Object: Art-Based Learning in Practice (2012/2019).