Master of Music: The Sound of Innovation

Maurits Handlogten: “Ik ben mij nu echt bewust van de verhalende waarde van muziek”

Maurits Handlogten: “Ik ben mij nu echt bewust van de verhalende waarde van muziek”

 “Ik maak best wel lange dagen met mijn werk en studie. Maar als ik de opleiding niet zou doen, maakte ik in mijn vrije tijd ook muziek” zegt Maurits Handlogten, 2e jaars student The Sound of Innovation. “Deze master is een hele goede manier om aan mijn ontwikkeling te werken: ik kies eigen mijn doelen en koppel daar zelf de vakken aan.”


Maurits Handlogten, 2de jaars student van The Sound of Innovation. Foto: Wesely Palma

Zeven jaar geleden rondde Maurits de bachelor Kunst en Techniek af aan Saxion in Enschede. Daarna kon hij gelijk aan de slag als audio designer bij een videoproductiebedrijf. “Nu ik een paar jaar werk, wil ik meer gaan doen met mijn hobby muziek produceren.” Een dag meelopen bij ArtEZ bleek een schot in de roos: “Iedereen is hier bezig met muziek maken. Je hebt hier echt een huiskamergevoel. Bij dit conservatorium heeft iedereen hetzelfde doel voor ogen: mooie dingen en goede muziek maken.”

Fijne docenten

“Ik vind het prettig dat je hier je eigen docenten kunt kiezen in je individuele programma. Ik heb veel interesse in filmmuziek en volgde al een aantal jaar Matthijs Kieboom, componist van filmmuziek. Toen ik hier net begon, ontdekte ik dat hij docent is bij ArtEZ. Ik vroeg hem of ik les van hem kon krijgen. Het is een heel fijn contact, heel ongedwongen. Hij deelt graag zijn kennis met je.” “Daarnaast heb ik een opdracht gedaan over het concept muziek. Wat is het verhaal van je muziek en hoe draagt dat bij aan de video of animatie? Je bent niet zomaar muziek aan het maken voor bewegend beeld. Je bent een verhaal aan het vertellen. Je wordt je bewust van de verhalende waarde van muziek.” 

Interactieve muziek voor virtual reality

“In mijn 1e jaar heb ik een groepsproject gedaan met 2 andere masterstudenten Lukas techno-producer uit Oostenrijk en Chen, die een klassieke muziekopleiding in China volgde. Onze opdracht was om een innovatief product of concept te bedenken dat te maken heeft met muziek. Wij hebben onderzocht hoe muziek interactief gebruikt kan worden bij virtual reality-video’s.” Chen, Lukas en Maurits componeerden daarvoor muziek gebaseerd op vijf emoties: ontspannen, blij, angst, ongemak en verdriet. Daarnaast namen ze vijf scenes in 360º op, die bij de emoties horen. Drie sensoren op het lichaam registreren de reactie op de beelden. De sensoren zetten de reactie om naar MIDI-data (Musical Instrument Digital Interface). Daardoor past de muziek zich aan, afhankelijk van de emoties die gevoeld worden bij de beelden. 

Meer dan muziek

Maurits: ”Tijdens het project moesten we echt uitzoeken wat en hoe we samen gingen werken. Ook omdat we een heel verschillende achtergrond hebben. Wij hebben veel onderzoek moeten doen. Van het opnemen van de 360º video tot het vinden van de goede sensoren. In deze master ben je niet alleen aan het componeren en produceren. Maar je bent ook echt kennis aan het verwerven op allerlei andere vlakken.”
“Voor mij zit de vernieuwing en de innovatie van het conservatorium erin dat het niet alleen over muziek gaat. Je bent vanuit je muzikale opleiding in staat om contact te leggen met andere opleidingen. Je hebt de vrijheid om dat op je eigen manier te doen. Je eigen vakken te kiezen én je eigen docenten. Het is echt op maat: in principe heeft iedereen zijn eigen opleiding.”

Nieuwsgierig geworden? Bekijk ook de podcast waarin Maurits te gast was