Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Architectuur
Menu Architectuur

Programma

Programma

Tijdens de minor Architectuur werk je aan een aantal architectonische ontwerpopgaven. De nadruk ligt hierbij op de vorming van een concept en het uitwerken ervan. Het programma van eisen en de locatie waarvoor je ontwerpt, spelen een belangrijke rol in de vorming van het ruimtelijk concept. Bij de verdere uitwerking ervan gaat het om het oplossen van praktische gebruiksvoorwaarden en van bouwkundige randvoorwaarden op hoofdlijnen. Daarnaast staat het bewust leren kijken en het bewust worden van de verschillende vaardigheden en factoren tijdens het ontwerpproces centraal.

In de minor wordt het ontwerpproces inzichtelijk gemaakt en is er veel aandacht voor het ontwikkelen van tekenvaardigheid, het verbeeldend uitdrukken en helder presenteren. De interactie tussen de diverse vakgebieden is een belangrijke pijler. 

Vakken en docenten

  • Docenten: Antoine Bowers en Ted Maters.

    Een gebouw ontwerpen is een zeer complexe opgave waarbij vele esthetische en functionele facetten bij elkaar komen. Daarnaast beslaat het een heel breed spectrum van grote stedenbouwkundige schaal tot de kleine schaal van bijvoorbeeld een op maat ontworpen deurklink. Dit alles vraagt een groot vakmanschap.

    In het vak architectonisch ontwerpen wordt middels het maken van ruimtelijke modellen en het gezamenlijk bespreken daarvan gewerkt aan het ontwikkelen van de nodige vaardigheden. In basis is het doel dat studenten een eigen visie leren ontwikkelen en deze ook met goede argumenten leren presenteren.

    In de eerste helft van de pre-master worden er kleine wekelijkse uitgepelde opgaves gegeven, waarin per opgave één architectonische middel aan bod komt, zoals bijvoorbeeld: ritmiek, plastiek, licht of context. In de tweede helft van de minor krijgen de studenten een meer complexe en uitgebreide eindopgave, waarin ze meerdere facetten van het vak ontwerpen moeten leren combineren. Dit kan gezien worden als een kleine meesterproef.

  • Docent: Peter Elgersma. 

    Je richt je bij het vak Architectuurbeschouwing op het onderzoeken van de gebouwde omgeving door systematische analyse. Aan de hand van tegenstellingen zoals machine / mens, structuur / sculptuur, constructie / deconstructie, minimaal / maximaal en formeel / sensueel wordt het werk onderzocht van een aantal belangrijke architecten en architectuurdenkers. Architectuur wordt geanalyseerd, onderling vergeleken en ingebed in een historische en theoretische context.

    De opgedane vaardigheden kunnen helpen om kennis op te doen uit de gebouwde omgeving, deze te duiden en er een mening over te vormen; maar ook om eigen ontwerpen kritisch tegen het licht te houden.

    Studenten worden beoordeeld op een gebleken analytische en reflectieve houding. De analyse behelst het doorvragen en doorgronden van de materie, het scheiden van hoofd- en bijzaken en het inzichtelijk gebruiken van bronnen. De reflectie toont zich in een authentieke en kritische houding, een weloverwogen stellingname op basis van de analyse.

  • Docenten: José Smits-Bastiaanssen en Linda Swaap. 

    In een aantal lessen maak je kennis met basisprincipes van het grafisch ontwerp. Begrippen zoals typografie, stramien, compositie, lay-out komen aan de orde. Je leert de beginselen van InDesign en bent in staat om je eigen presentaties dusdanig vorm te geven zodat inhoud en vorm in evenwicht zijn. Ook wordt er aandacht besteed aan fotografie.

  • Docent: Sare Bakkers.

    In een aantal lessen maak je kennis met verschillende manieren van (beeldend) schrijven. Je leert daarbij om je ideeën van woorden en een verhaal te voorzien. Ook besteden we aandacht aan mondelinge communicatie. Je leert tijdens deze lessen een eigen én passende weg in de taal te vinden, die je zal ondersteunen in het uitoefenen van je vak.

  • Docenten: Kees Zoon en Ed Joosting Bunk 

    Het vakgebied Context laat je kennismaken met landschapsarchitectuur en stedenbouw, de organisatie van de onbebouwde en bebouwde ruimte. Door middel van een aantal realistische oefeningen leer je professioneel observeren, analyseren, een mening vormen en ga je begrijpen wat het betekent om als vormgever in te grijpen in bestaande stedelijke en landschappelijke gebieden.

    Je gaat beseffen wat het betekent om een integraal plan te maken vanuit alle daarbij benodigde ingrediënten. Vanuit de analyse van diverse ruimte-typologieën maak je kennis met de middelen die je als ruimtelijk vormgever hierbij kunt gebruiken om nieuwe ontwikkelingen gestalte te geven.

    Uiteindelijk maak je een stedenbouwkundig ontwerp in nauwe samenhang en relatie met de inrichting van de directe omgeving. Gedurende dit proces ontdek je de interactie tussen de diverse vakgebieden, het belang van de context waarbinnen je opereert en ontwikkel je je tekenvaardigheid. Het lukt je om je verbeeldend uit te drukken en te presenteren.

Les bij de master Architectuur I foto Sanne Zurné