Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
MediaMusic
Menu MediaMusic

Composer for Film, Games & Media

Composer for Film, Games & Media

Je leert componeren, arrangeren en orkestreren voor film & games. Dat kan met behulp van grote orkesten, maar ook componeren met een enkel instrument of de computer behoort tot je mogelijkheden. Je soundtracks worden gebruikt voor films, games en andere media.

Storytelling is key

De kracht van de muziek bij films en games zit in het gevoel voor spanning. De spanningsboog van het verhaal moet ook terug te horen zijn in de muziek, die de diverse emoties van de beelden en de verhaallijn volgt. Tegelijkertijd moet je muziek ook bij iedere kleine scene passen. Vandaar dat je scènes moet kunnen analyseren en de beeldtaal van de regisseur moet kunnen vertalen naar passende muziek. Daarom krijg je het vak Storytelling via muziek. Naast orkestrale muziek leer je ook met andere bezettingen en een diversiteit aan stijlen de core van scenes en de film te pakken, zoals met gebruik van gitaren, piano, synthesizers, popband, latin band etc. 

Voor het componeren van gamemuziek gebruik je bij MediaMusic de nieuwste audiotechnologie en game-engines om de hoogst haalbare adaptiviteit en immersion te bereiken. Opdrachten en projecten voer je uit met live musici en/of digitale middelen. Hierbij werk je samen met studenten van de andere conservatoriumopleidingen zoals de Popacademie, Klassieke Muziek en Jazz & Pop. Ook kun je samenwerken met grote orkesten als Phion.

Matthijs Kieboom

In onderstaande video zie je Matthijs Kieboom, componist en docent bij MediaMusic. Matthijs geef je hierin een kijkje achter de schermen van de muziek voor de bekende kinderspeelfilm Dummie de Mummie. Andere films waar hij voor heeft gecomponeerd zijn o.a. De Piraten van Hiernaast, Verliefd op Ibiza, Meskina, Van der Valk, Spangas in Actie.

 

Leonhart van Voorst

In de volgende video zie je een productie van Leonhard van Voorst. Ten tijde van deze video was hij derdejaars student. Van muziek, productie, geluidseffecten zoals ademhaling en voetstappen; Leonhard heeft alles zelf gemaakt. Leonhard werkt nu samen met drie andere alumni in het bedrijf Tumultkollektiv.com.

Niels van der Leest

In de video hieronder zie je Niels van der Leest, hoofdvakdocent Game Audio. Hij vertelt over zijn werk als componist voor de game Horizon Forbidden West.