Docent Beeldende Kunst en Vormgeving op Maat

Visie

Wouter Engelbart
Hoofd Docent BKV Zwolle

Visie

De opleiding is je tijdelijke huis waarin geoefend kan worden. School als vrijgemaakte tijd voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je wordt initiator van inventieve educatieve beeldende praktijken met kunstzinnige praxis als medium.

We bieden niet zozeer een didactische cursus aan, maar benaderen de studie als een complementair geheel van beeldende kunst (theorie en praktijk) en educatie (theorie en praktijk). Waardevolle educatieve projecten door beeldend kunstenaars en ontwerpers hebben een ander karakter dan de educatieve praktijken die vanuit onderwijs ontwikkeld worden. Daarnaast ondersteunen we je in deze opleiding meer competent te worden in de complexe dynamiek van lesgeven, waarvoor je pedagogische tact, didactische inzichten, organisatorische skills en interpersoonlijke kwaliteiten nodig hebt.

We willen je opleiden voor de actuele beroepspraktijk, die steeds meer divers en hybride wordt. Je leert hoe je binnen bestaande kaders van onderwijs kunt werken en hoe je die kaders indien nodig kunt oprekken. Je leert ook automatismen van educatie en onderwijs radicaal maar positief kritisch te bevragen en met alternatieven te komen.

ArtEZ DBKV Zwolle ziet school als vrijgemaakte tijd en ruimte om na te denken over beeldende kunst, educatie, de wereld en je persoonlijke en professionele zelf. Je wordt een beeldende professional die vanuit een intelligente visie en actief ontwerpend beeldende activiteiten vormgeeft en uitvoert voor diverse personen en groepen. Centraal hierin staat het denken over de ontmoeting van de ander. Daarbij verhoudt je je steeds opnieuw tot de ander en leer je de diversiteit in de wereld kennen.

We zoeken dan ook personen die:

  • openheid tonen, zowel praktisch als mentaal;
  • verantwoordelijkheid nemen en willen delen;
  • reflectief zijn;
  • lineair en non-lineair denk- en maakvermogen willen ontwikkelen;
  • zich committeren aan samen studeren, het delen van expertise.