Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Urgent Publishing Conference

Maatschappij
Technologie & informatie
  • Partner(s): ArtEZ studium generale, Institute of Network Cultures, Willem de Kooning Academy
  • Gestart in: mei 2019
  • Afgerond in: mei 2019

Door de steeds sneller gaande ontwikkeling van nieuwe technologieën is er een breed scala aan publicatiepraktijken ontstaan: van lange teksten, vlogs, zines en samenwerkingsplatforms tot print-on-demand uitgaves. Digitale technologieën hebben de drukpers naar de massa gebracht, waardoor publiceren nu voor iedereen binnen handbereik is.

Urgent Publishing Conference

Helaas heeft dit de verspreiding van nepnieuws niet uitgeroeid, en heeft het ook niet geleid tot minder ruis of informatieverontreiniging. Je zou kunnen stellen dat deze processen zelfs nog duidelijker aanwezig zijn in het huidige tijdperk, waarin waarheidsbevinding van secundair belang lijkt te zijn.

Hoe kunnen ontwerpers, ontwikkelaars, kunstenaars, schrijvers en uitgevers in het publieke debat ingrijpen en onjuiste informatie op een zinvolle en relevante manier tegengaan? Wat zijn nieuwe publicatiestrategieën in ons huidige medialandschap? Hoe kun je ontwerpen urgent maken zonder te zwichten voor hypes? Dit zijn slechts een paar voorbeelden van kritische vragen die naar voren kwamen tijdens de Urgent Publishing Conference, een driedaags evenement met discussies, verkenningen en experimenten gericht op de noodzaak van kwalitatieve en duurzame publicatiestrategieën in een post-truth-tijdperk.

In samenwerking met het Instituut voor Netwerkcultuur en de Willem de Kooning Academie nodigde ArtEZ studenten, ontwikkelaars, kunstenaars, schrijvers, uitgevers en onderzoekers uit om samen na te denken over deze urgente vragen en om mogelijke toekomstscenario's voor publiceren te verkennen. Urgent Publishing is ingebed in een tweejarig traject genaamd Making Public. Het heeft een breed scala aan kennis en ervaringen van mensen met verschillende achtergronden en vaardigheden opgeleverd, waarin alles met elkaar verbonden is. De opgedane inzichten kunnen weer gedeeld worden met en door onderwijsinstellingen en andere partijen die geïnteresseerd zijn in de emancipatorische waarde van publicatiestrategie.

Meer over dit project