Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Art-based learning. Wat kunnen we leren van een kunstwerk?

Kunsteducatie
Theorie
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Financiër(s): Oxford University Press
  • Gestart in: januari 2021

In dit op theorie gebaseerde project is het doel om meer kennis op te doen over de mogelijkheden van kunst als vorm van denken over relevante vragen over de toekomst. 

Art-based learning. Wat kunnen we leren van een kunstwerk? | Beeld: Veronique Steenmetser
Beeld: Veronique Steenmetser

We beginnen met de vraag ‘Hoe ontmoet je een kunstwerk?’ die vooral gericht is op wat er nodig is om een beeldend kunstwerk echt te ontmoeten; hoe door het centraal stellen van de intieme, individuele relatie tussen het kunstwerk en de toeschouwer het kunstwerk tot leven komt.

De tweede vraag is ‘Hoe luister je naar kunstwerken?’ We ‘luisteren’ naar het kunstwerk. Objecten worden sprekende objecten. Als we ze horen spreken, dan moeten we ons concentreren op de details. Close reading is dé manier om het object de kans te geven echt in een zinvol contact met de toeschouwer te komen.

De derde vraag is ‘Hoe ga je naar binnen in een kunstwerk?’ In de meeste gevallen bevinden we ons daarbuiten. Om echt van kunst te leren, is het nodig om het kunstwerk binnen te gaan. Zo wordt het kunstobject een vrije en creatieve ruimte waar de toeschouwer ineens de mogelijkheid heeft om een ‘creatief moment’ te beleven waar oude structuren afbrokkelen en nieuwe gedachten worden gevormd.

De laatste vraag over het onderwerp 'Hoe geef je betekenis aan een kunstwerk?' Een betekenisvol leerproces van de kunst kan alleen plaatsvinden als leren een creatieve daad wordt, wanneer we de ervaring van in dialoog zijn met een kunstwerk integreren in ons eigen levensverhaal. De ‘resonantie’ van een kunstwerk als belangrijke bron voor onze eigen creatieve ontwikkeling. Dit project is een nadere verkenning van het theoretisch kader toegelicht in: Jeroen Lutters, Art-Based Learning: Handboek Creatief Opleiden (2020) en is bedoeld om de theorie van Art-Based Learning gemakkelijk toegankelijk te maken voor een breed internationaal publiek. Het is nauw verwant aan het te verschijnen Oxford Handbook on Art-Based Learning.