Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Irene Hoogveld, ondernemer van de maand / april 2020, ArtEZ Business Centre

  • Muziek

Klassiek Muziek Zang, Zwolle

Elke maand selecteert het ArtEZ Business Centre in samenwerking met de opleidingen een student of alumnus als Ondernemer van de Maand. Uit hun verhalen leer je vanuit actuele onderwerpen uit het werkveld wat je te wachten staat. Zit er een geheim achter cultureel succes? Moet je excelleren in je vak of draait het om jezelf verkopen? Is het een kwestie van geluk, wijsheid, hard werken of een goede strategie?

Irene Hoogveld, ondernemer van de maand / april 2020, ArtEZ Business Centre

 

Op het moment van het schrijven van deze blog ben ik 9 maanden geleden afgestudeerd. Een young professional, net begonnen zou je zeggen. En als mensen in het verleden aan mij vroegen: ‘hoe kom je toch bij dat zingen?’ kwam er een gestroomlijnd, geanimeerd verhaal. Ik vertelde over mijn stroeve begin als getalenteerd pianiste, de introductie van klassieke zang op mijn 16e en dan… poef! ontstaat er een stralende, succesvolle zangeres. Maar wat tijdens die gesprekken eigenlijk nooit ter sprake komt zijn alle tussenstapjes die je als ‘jong talent’ moet maken om tot een bloeiende carrière als uitvoerend artiest te komen. Deze benoeming van het Art Business Centre heeft mij dan ook geïnspireerd hier wat meer over te schrijven. Ik heb namelijk inmiddels meer dan 10 jaar podiumervaring in allerlei soorten en maten. Voor mij is de periode van onbevangen nieuwe projecten aangaan nu geëvolueerd naar een gepolijste cyclus van uitvoering, zelfreflectie en inspiratie met een eigen identiteit als artiest.

Voor mij is de periode van onbevangen nieuwe projecten aangaan nu geëvolueerd naar een gepolijste cyclus van uitvoering, zelfreflectie en inspiratie met een eigen identiteit als artiest.

Mijn eerste motivatie om muziek te maken was een onbewuste aantrekkingskracht. Ik was als kind een ongelooflijk goeie observator, altijd kijkend en analyserend naar mensen, situaties en interacties. Maar het lukte mij maar niet om écht contact te maken met anderen. Alleen in het muziek maken leek het als vanzelf te gaan. Dat ontplooide zich eerst in pianospel, maar toen ik de nadruk verlegde naar mijn stem leek deze verbinding wel 1000 maal zo sterk te worden. Ik ervaarde wat ik teweeg kon brengen; niet alleen bij leeftijdsgenoten maar bij iedereen die het hoorde. Het was voor mij dus helemaal geen kwestie van ijdelheid of een verlangen naar roem. Het ging om mijn blijdschap en dankbaarheid dat ik een manier had gevonden om mijzelf met mensen te verbinden. Dus koos ik op dat moment om het pad van artiest op te gaan.

2015: Solist tijdens festival Muziek in de Straten Enschede voor de Nederlandse Reisopera, met highlights uit het operarepertoire.

Investeren in het vak

Ik voelde dat ik het aan mijzelf, de fantastische muziek en componisten, en de mensen en het publiek om mij heen verplicht was om uit te zoeken tot welk niveau ik dit kon ontplooien. Daarom heb ik mij compleet toegelegd op het vak. Dat proces startte al vóór aanvang van mijn studie Klassiek Zang met intermezzo’s tijdens evenementen, loungemuziek in sauna’s en restaurants en deelname aan een actief operakoor. Tijdens mijn studie intensiveerde dit naar een scala aan activiteiten: Ik gaf heel veel concerten. Zo werd ik door mijn docent Claudia Patacca op allerlei plekken gepresenteerd en aanbevolen. Zo kreeg ik de kans om mijn vaardigheden als zangeres, ondernemer en beginnend solist te oefenen. En aangezien de klassieke muziekwereld niet groot is (en al helemaal niet in Oost-Nederland) was dat van onschatbare waarde. Ook werkte ik als koordirigent als betaalde (bij)baan. Ik leerde werken met kinderen, jongeren, ouderen, dirigeertechniek, en als cultureel zelfstandige binnen een kerkorganisatie te werken. Dit liep ook weer samen met de minor dirigeren die ik in mijn opleiding had gekozen.

Extra inkomen werd direct geïnvesteerd in bladmuziek, tickets naar opera’s en theatervoorstellingen, audities, deelname aan zomerprogramma’s en masterclasses.

Dit extra inkomen werd direct weer geïnvesteerd in bladmuziek, tickets naar opera’s en theatervoorstellingen, audities, deelname aan zomerprogramma’s en masterclasses. Ik gaf optredens en interviews op evenementen van de Vereniging van Zangpedagogen, Radio 4, Omroep Gelderland en NOS. Zichtbaar worden is als artiest van grote waarde, en jezelf bekend maken bij diverse doelgroepen heeft een hele leuke, waardevolle werking. Daarom nam ik ook deel aan stages bij het Nederlands Kamerkoor, Groot Omroepkoor, Kameroperahuis en meer, invalklussen bij diverse ensembles. Deze stages waren voor mij een goede manier om niet alleen een kijkje in de keuken te doen van een professioneel gezelschap, maar maakte ook duidelijk of een positie op die plekken mij zou passen. Die ervaringen hebben mij veel achteraf veel richting gegeven.

2016: Dit was mijn eerste hoofdrol: in de wereldpremière van kinderopera Paard, Brandweerwagen, Kikker voor het Kameroperahuis en het NJO. Zomertour van 16 shows door heel Nederland op allerhande bizarre locaties: bos, mollenveld, parkeerplaats!

Mezelf klaarstomen voor het echte werk

Ook mijn eindexamen greep ik aan als kans om diverse zakelijke vaardigheden te oefenen. Zo filmde ik de 30 dagen voor aanvang elke dag een vlog waarin ik het proces documenteerde en informatie gaf over de muziek van het recital, liet ik professionele foto’s maken, ontwierp ik mijn eigen poster, drukte ik niet alleen kleine flyertjes maar ook een poster met A0 formaat die prominent in ArtEZ Zwolle kwam te hangen en schreef ik persberichten naar de lokale krant en mijn eigen contactlijst. Uiteindelijk zat de zaal vol, maar dat was niet eens mijn einddoel. Mijn doel was om deze dingen ‘al een keer te doen’, om mezelf klaar te stomen voor het echte werk.

Toen ik de kans kreeg om in Londen te auditeren voor een Master en een plaats kreeg toegewezen was het helder: dit was de plek om mijn doel te halen!

Ik heb het geluk gehad dat ik een aantal mensen om me heen heb om mij te adviseren: mijn moeder, die zelf ondernemer is, kon mij vaak ondersteunen, Claudia, en diverse docenten en vrienden stonden klaar om met me te sparren. Die feedback is altijd essentieel geweest. Als artiest is er namelijk geen plattegrond of stappenplan voor een succesvolle carrière: het moet jou persoonlijk passen. Niet alleen is die authenticiteit merkbaar bij het publiek, maar jouw eigen investering is zo groot dat het pad te moeilijk te bewandelen is zonder passie en doorzettingsvermogen. Daarom heb ik altijd mijn intuïtie gevolgd. Soms heb ik nee gezegd, een andere keus gevonden of contacten bewust aangetrokken of laten verwateren. Maar mijn doel was nog steeds die van zoveel jaren geleden: kijken tot hoe hoog ik mijn talent kan ontplooien. Dus toen ik de kans kreeg om in Londen te auditeren voor een Master en een plaats kreeg toegewezen was het helder: dit was de plek om mijn doel te halen! Tijdens die studie had ik geen toegang tot mijn netwerk in Nederland. Maar daar vond ik nieuwe manieren om mijn tijd te vullen. Zo studeerde ik rollen en covers in voor de Opera Course producties, en nam ik deel aan deze producties. Ik nam wederom deel aan masterclasses, optionele projecten vanuit de school en veel, heel veel audities en wedstrijden. Ik werd steeds bekender in Nederland maar ik wilde ook in Engeland en daarbuiten mijn naam rondstrooien. Ook maakte ik regelmatig nieuwe video-opnamen; deze zijn enorm belangrijk voor jonge zangers.

2017: Mijn Bachelor-eindexamen in Theater Odeon, Zwolle. Een volle zaal en een cum laude resultaat!

Mijn volgende stap

Na mijn cum laude afstuderen in Engeland en mijn terugkomst naar Nederland nam ik een periode van reflectie om mijn volgende stap vorm te gaan geven. Ik had mezelf 10 jaar lang opgesteld als een gretige, enthousiaste doch nederige spons voor nieuwe informatie, advies en (levens)lessen. Maar na mijn afstuderen ging de knop om: ik zit nu in een volgende fase. Met alle kennis die ik over mezelf, het werkveld en de wereld heb verzameld weet ik waar ik mijn tijd en energie in wil gaan stoppen. Met mijn twee diploma’s op zak durf ik nu ook te zeggen: ik heb mijn uren gedraaid, mijzelf voorbereid, kom maar op! Ik heb mijzelf altijd voorgenomen om niet ergens zomaar in te springen, maar weloverwogen keuzes te durven maken en er dan ook voor te gaan. Tot nu toe heeft me dat heel ver gebracht, en zijn er maar amper momenten geweest waar ik achteraf spijt van heb gehad. En die momenten hebben me zeker ook veel geleerd. En het netwerk wat ik heb opgebouwd met al deze experimenten boor ik nu weer met succes aan.

2018: Ik zong meerdere rollen en was cover hoofdrol in de opera Thijl voor het Utrechtsch Studenten Concert. Deze productie is genomineerd voor een International Opera Award 2019

De muziekwereld ligt stil…

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik in zelf-quarantaine wegens het COVID-19 virus. De operaproductie waar ik vorige week nog in zat was een compleet nieuwe productie met De Nationale Opera van een Nederlands componist; iets waar mijn hart absoluut ligt. Op de dag waarop alle evenementen met 100+ mensen werden afgelast viel niet alleen onze première in het water, maar daarmee de hele muzieksector. Ook mijn roldebuten dit jaar zijn gecanceled: 1 in Nederland en 1 in Engeland. Niet alleen is dit financieel een grote slag, ook slaat dit een deuk in de persoonlijke en artistieke ontwikkeling waar ik al zo lang naar toe heb gewerkt. En ik ben nog steeds van slag: vanaf de dag dat ik 10 jaar geleden voor muziek koos werd ik een verbinder, een focuspunt voor mensen om hun hart aan op te halen en emoties te ontlokken. In deze situatie voel ik me onthand, ontnomen van mijn roeping. 

Ook mijn roldebuten dit jaar zijn gecanceled: 1 in Nederland en 1 in Engeland. Niet alleen is dit financieel een grote slag, ook slaat dit een deuk in de persoonlijke en artistieke ontwikkeling waar ik al zo lang naar toe heb gewerkt. 

Maar in deze situatie zie je ook iets moois ontstaan: gesterkt door o.a. het Platform voor Freelance Musici, de Solistenwerkgroep daarbinnen, maar ook de Kunstenbond en zelfs vanuit de regering en de Koning heeft de concurrentie, wantrouwen, neerbuigendheid en angst plaatsgemaakt voor de overtuiging dat muziek, kunst, samenkomen en samenzijn wel degelijk hard nodig zijn voor onze samenleving. En ik hoop daar als ‘young professional’ de komende jaren ook mijn stempel op te mogen drukken. Daarom ben ik in mijn bibliotheek gedoken, heb ik een paar operarollen geselecteerd waar ik de komende paar weken mijn tanden in ga zetten en ga ik vol goede moed weer aan het werk. The show will go on!

2019: Een klassieke ‘headshot’ van vorig jaar. Deze foto markeert voor mij de overgang van Jong Talent naar Young Professional. Fotocredits: Bas Weetink

In het kort over Irene

Irene Hoogveld is klassiek zangeres, gespecialiseerd in opera en moderne klassieke muziek. Ze is tweemaal cum laude afgestudeerd: een Bachelor aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle in 2017, en een Mastergraad aan de gerenommeerde Guildhall School of Music and Drama in Londen in 2019. Ze zou als solist in 2020 aan diverse operaproducties met De Nationale OperaHurn Court Opera en het Utrechts Studenten Koor en Orkest deelnemen, en daarnaast diverse recitalprogramma’s en nieuwe werken binnen het modern-klassieke repertoire ontwikkelen. Vanwege het COVID-19 virus liggen al haar publieke werkzaamheden op dit moment stil.

Volg Irene Hoogveld