Naar overzicht

ArtEZ Klassieke Muziek breekt met traditionele opvatting didactiek

ArtEZ Klassieke Muziek breekt met traditionele opvatting didactiek
15 mei 2019
15 mei 2019
ArtEZ Klassieke Muziek  (foto Erik Franssen)
ArtEZ Klassieke Muziek (foto Erik Franssen)

Zwolle, ArtEZ Klassieke Muziek breekt met de traditionele opvatting over didactiek. Het vak wordt vrijer, met meer ruimte voor improvisatie, eigen ideeën en de eigen visie op het vakgebied. Daarbij wordt al tijdens de studie het werkveld aangehaakt om studie en praktijk naadloos aan te laten sluiten. 

Kansen
ArtEZ beoogt musici op te leiden, die muziek van anderen kunnen vertolken, maar ook zelf muziek kunnen schrijven of arrangeren en in staat zijn hun instrument en muzikale kennis te gebruiken voor improvisatie. Een goede vakbeheersing biedt meer mogelijkheden als je er vrij mee om kunt gaan.

Realistische voorbereiding op het werkveld
ArtEZ Conservatorium geeft het werkveld een prominente plaats binnen de studie. Vier jaar lang worden de studenten intensief begeleid om zich te helpen ontwikkelen tot creatieve, autonome en ondernemende musici. Tijdens het eindexamenjaar krijgt de student een externe werkveldcoach. Iemand die werkzaam is in de beroepspraktijk waarin de student uiteindelijk aan de slag wil. De student leert en profiteert van het netwerk van de werkveldcoach.

Maria-Paula Majoor
Met ingang van 1 september is Maria-Paula Majoor, violiste en primarius van het Matangi Quartet, aangesteld als hoofdvakdocent Viool.
Maria-Paula past met haar achtergrond uitstekend binnen het nieuwe curriculum. Met haar Matangi Quartet loopt zij immers voorop in de ontwikkelingen van nieuwe trends en de zoektocht naar nieuwe en prikkelende concertvormen om nieuw publiek te ontdekken.
Meer over Maria-Paula's aanstelling

Ati Gottschal (hoofd Klassieke Muziek):
“ Musici moeten initiatief tonen en het lef hebben om niet-geëigende paden te betreden. Een band opbouwen met nieuwe doelgroepen hoort daar ook bij. Wij geven de mogelijkheid om dit zelf te ontdekken en op álle mogelijke podia.”

Deel dit