GESPOT: Alumnus Patrick Verhoeven zet kunsteducatie in voor meer LHBTI+ acceptatie
- Beeldende Kunst
- Vormgeving
- Docentopleidingen
Voor zijn afstuderen aan de Master Kunsteducatie in Zwolle ontwikkelde Patrick Verhoeven een queer beeldbank voor scholieren rondom het thema seksuele- & genderdiversiteit. Het doel: met de scholieren de tijd nemen voor een goed gesprek over kunst, queer zijn en zo LHBTI+ acceptatie te bevorderen. Hij schreef erover in de Gaykrant.

“Vanuit het mens-zijn als homoseksueel en vanuit engagement voelde ik urgentie om een bijdrage te leveren aan de lhbti- & queer-community,” schrijft Patrick Verhoeven in de Gaykrant. Hij studeerde vorig jaar af aan de master Kunsteducatie. Voor zijn finals ontwikkelde hij de #queer_beeldbank: een digitaal depot met kunstwerken die in het voortgezet onderwijs de basis vormen voor gesprekken over seksuele- en genderdiversiteit.
Vanuit het mens-zijn als homoseksueel en vanuit engagement voelde ik urgentie om een bijdrage te leveren aan de lhbti- & queer-community"
Maar het bleef niet bij een finals: de #queer_beeldbank zette hij ook na zijn afstuderen voort. Rondom de beeldbank ontwikkelde hij ‘kijk&maaklessen’. Samen met leerlingen van een middelbare school buigen ze zich over een kunstwerk uit de queer beeldbank. “Dit speciaal gekozen kunstwerk wordt ingezet als ‘conversation piece’,” schrijft Patrick in de Gaykrant. Het doel: met de leerlingen de tijd nemen voor een goed gesprek over kunst, queer zijn, en zo ook meer empathie op te wekken voor andere perspectieven.

Zoals de naam al suggereert: de #queer_beeldbank is een depot, wat betekent dat het een verzameling is van kunst. De werken uit de beeldbank worden zorgvuldig geselcteerd door Patrick. “Ik beoordeel het kunstwerk op geschiktheid voor het onderwijs waarbij ik streef naar inclusiviteit in de genderdiversiteit van de makers, naar lhbti-diversiteit in de thematiek en door kunstenaars van kleur en met een niet-westerse achtergrond erin op te nemen,” legt Patrick in de gaykrant uit. “Het idee is om met de kunstwerken uit de #queer_beeldbank een Denkraum (ruimte van gedachten) te creëren voor een rijker geschakeerde kunstgeschiedenis”.
Lees het volledige artikel in de Gaykrant
Lees ook eens deze story die we schreven over het afstudeerwerk van Patrick Verhoeven
Ook bijdragen aan de #queer_beeldbank?
Dat kan! Op de website van #queer_beeldbank vind je meer informatie over hoe bij te dragen.
Meer over de master Kunsteducatie?
Een kunsteducator beoogt actie in gang te zetten, beweging te initiëren, in gedrag en bewustzijn. Kunsteducatoren inspireren anderen om zich uit te spreken, en bieden mensen een breder perspectief: op zichzelf, de samenleving en het werkveld. Met de master Kunsteducatie wordt je aangemoedigd jouw positie als kunsteducator met een kritische blik onder de liep te nemen, en sta je sterker in je rol als kunsteducator.