Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

GESPOT: ArtEZ-alumni Fashion Design in Volkskrant Magazine

  • Vormgeving
  • Fashion

GESPOT in Volkskrant Magazine: Fashion Design-alumni van ArtEZ staan met hun mode middenin de maatschappij. Lees hoe MAISON the FAUX laat zien hoe het anders kan en hoe Iris van Herpen terugblikt op haar fenomenale 15-jarige carrière. 

Foto door Reinier RVDA
Foto door Reinier RVDA

Het universum van MAISON the FAUX

Verder dan mode

Joris Suk en Tessa de Boer leerden elkaar kennen bij de bachelor Fashion Design in Arnhem. Samen vormen zij het ontwerpduo Maison the Faux. In de negen jaar na hun afstuderen in 2013 groeiden ze uit van modeontwerpers tot performancekunstenaars en decorontwerpers. Want hun wereld gaat verder dan mode. Sterker nog: niet de kleding staat centraal, maar het creëren van een belevingswereld. De Boer: "Wij noemen Maison the Faux daarom uitdrukkelijk geen kledingmerk, maar een creatieve modestudio."

Contact met ArtEZ-docent

Joris en Tessa kregen les van Anya Janssen, docent bij ArtEZ. Jaren later kwam het duo weer met Anya in contact en nu spreken ze haar regelmatig. Ze zijn altijd benieuwd naar haar feedback. "Anya ziet er ook altijd prachtig uit: van top tot teen gekleed in Margiela of juist in een gekke jurk uit de feestwinkel."

In de prijzen en de wereld over

MAISON the FAUX heeft meerdere prijzen gewonnen, onlangs waren ze de winnaars van de 11de editie van het Cultuurfonds Mode Stupendium. Ook deden ze mee aan de modeweken van Amsterdam, Parijs en New York.

Deze alumni hebben zichzelf uitgevonden. Joris en Tessa hebben iets gezocht dat bij hun past, maar waar duidelijk ook een plek voor is. Dat wordt evident opgepikt.

Matthijs Boelee, opleidingshoofd Fashion Design

Iris van Herpen blikt terug op haar fenomenale 15-jarige carrière

Ontwikkeling bij ArtEZ

Iris van Herpen begon haar tijd bij ArtEZ met handwerken en drapeerprocessen. Ze ontdekte haar eigen taal. “Na een paar jaar ben ik buiten die eigen bubbel gaan denken en werken, en andere disciplines erbij gaan betrekken.” Dit bleek belangrijk voor de ontwikkeling van haar werk: dankzij het samenwerken met architecten, ontdekte Iris dat ze graag met 3D werkt.

Bewustzijn over duurzaamheid bij opleidingen

Iris is zich bewust van de vervuilende kant van de mode-industrie. “40 tot 45 procent van alle geproduceerde kledingstukken wordt nooit gedragen. Het komt niet eens bij de consumenten terecht.” Het geeft Iris hoop dat er, zeker op modeopleidingen, bewust wordt omgegaan met materialen, de manieren van maken en kleine aantallen.

“Duurzaamheid is een nog belangrijker thema binnen mijn werk geworden. Het voelt voor mij absoluut niet juist om terug te gaan naar een systeem dat niet meer berekend is op de toekomst.”

Aan het werk

Iris is compleet afhankelijk. Haar klanten zorgen ervoor dat het atelier blijft draaien. “Ik realiseer me dat het een vrij uitzonderlijke situatie is. Modehuizen zijn toch vaak afhankelijk van parfum of ready-to-wear, dat doen wij niet. Ik ben niet per se tegen parfum, maar prêt-a-porter past niet bij mijn wereldbeeld.”

“Er zijn geen dingen waar ik heel veel spijt van heb. Ik heb mijn eigen pad gekozen en ben daarin best wel standvastig geweest. Dat maakt dat ik nu nog zo veel vrijheid heb in mijn werk.”