Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Art-Based Learning in the last stage of life: An exploratory study on how cancer patients create meaning in relation to artworks

Kunst – en Art-Based Learning -  kan mensen in de palliatieve zorg met een diagnose van ongeneeslijke kanker helpen met betekenisgeving in hun leven. Dat blijkt uit onderzoek van Silvia Russel, kunstenaar en onderzoeker aangesloten bij het lectoraat Art Education as Critical Tactics van ArtEZ. De resultaten van Russel’s onderzoek zijn onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Palliative Medicine

Leven met een diagnose van ongeneeslijke kanker: hoe kun je in een ogenschijnlijke uitzichtloze situatie, alsnog een zinvol leven leiden? Mensen die de diagnose van gevorderde kanker krijgen, krijgen vaak te maken met zogeheten ‘contingente ervaringen,’ ofwel: het besef dat dingen in het leven anders lopen dan gepland. Vaak komen er vragen op als: Waarom ik, en waarom nu? En, wat gebeurt er allemaal na de dood? Samen met onderzoekers van het Amsterdams UMC, Universiteit Twente, ArtEZ University of the Arts en de Radboud Universiteit onderzocht Russel of – en op welke manier - de kunsteducatieve methode Art-Based Learning (ABL) mensen in de palliatieve zorg kan ondersteunen in zingevingsprocessen. 

Meer lezen over dit onderzoek? Je kunt de publicatie via onderstaande button als pdf downloaden. Of lees dit interview met Silvia Russel, waarin ze meer verteld over het onderzoek, de belangrijkste bevindingen en mogelijke toekomstige vervolgstudies in dit artikel op artez.nl.

Download de publicatie hier als PDF