Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Zwanyk de Ruijter

Kunsteducatie
Master
Zwanyk de Ruijter
Zwanyk de Ruijter

Inleiding over SLOW SCHOOL

SLOW SCHOOL is een onderwijsbeweging die breekt met hoger, beter en sneller. SLOW SCHOOL creëert ruimte voor het gezamenlijk zijn in het hier en nu. Door te vertragen, te zorgen en ongemak te accepteren, vertellen we een verhaal.

Een verhaal dat SLOW is in plaats van fast, niet gericht op hoger, beter of sneller, maar op het hechten aan onze leefomgeving. Ons eigen verhaal dat we samen met de leerlingen in de klas beleven. Een verhaal zonder helden, met mensen die ziek zijn of doodgaan, waar we van elkaar afhankelijk zijn en we voor elkaar en de wereld zorgen. Een verhaal waarin we ons verbinden met onze omgeving, door samen eten te maken, muziek te maken en een spel te spelen. Door de fysieke ruimte niet ten onder te laten gaan door onze neiging om er een scherm tussen te plaatsen. Door de wereld te laten spreken en ons te laten vormen. Door het aangaan van een relatie met elkaar en het verhaal van de ander te erkennen.

Zo verbinden we met onze leefomgeving, wat wij beschouwen als een ecologische wending in het onderwijs. 

De zin van SLOW SCHOOL is niet onze eigen constructie van het leven, maar een aanraking met het leven. Met SLOW SCHOOL richten we ons op ervaren waarbij er ruimte is voor verwondering." 

Urgentie

Studiegenoot Suzanne van Dieren en ik zagen op onze scholen dat onze leerlingen niet verbonden waren met ons en onze lessen. Ons onderzoek startte met een vraagstuk rondom de invloed van de digitale wereld binnen de school, maar transformeerde naar een bredere zoektocht. Een zoektocht naar ‘het goede’ in het onderwijs. We hebben de interventie OFFLINE pauze op onze scholen ingevoerd als een reactie op de onthechting die wij zagen van leerlingen met hun leefomgeving.  

Daarnaast zagen we dat leraren het niet volhouden in het onderwijs. Het doen van datgene wat de professional het goede vindt en tegelijkertijd binnenboord blijven is een moeilijke opdracht. Samen met het lerarentekort ervaren we dat als een urgent probleem in het onderwijs.

Wat hebben we gedaan dat het leven zo ingewikkeld is geworden?

Suzanne en ik zijn opgestaan door een beweging op te zetten die tegen de fast beweging van het leven in gaat: SLOW SCHOOL. De zin van SLOW SCHOOL is niet onze eigen constructie van het leven, maar een aanraking met het leven. De verbondenheid die we herkennen in de natuur zien we als een belangrijke waarde om na te streven. We erkennen meerstemmigheid en omarmen complexiteit.  

Visie

Geboren op planeet Aarde en ik besta voor het grootste deel uit water, wat een verantwoordelijkheid schept: we zijn met elkaar verbonden. Je zou me kunnen zien als een tijdelijkheid ten opzichte van de leeftijd van het water dat mij vormt. Dit water heb ik gekregen en geef ik weer door. Wat het water omhult is een soort van vast ten opzichte van het vloeibare water. 

Het is voor mij essentieel om te voorkomen dat we onszelf indelen in de categorieën die mensen veelal gebruiken om te vertellen wie ze zijn, zoals hun leeftijd, afkomst, rollen en functies. Het mens-zijn voorop. Vanuit het waterschap waardoor ik ben en waaraan ik deelneem, vloeit er wel een verantwoordelijkheid, voor mij als mens ten opzichte van de wereld (Aarde), voort. Het openstaan voor het andere, zorgen voor elkaar en de wereld is mijn streven.  

Uit deze uitgangspunten als artisteducator kan je afleiden dat het vierkante denken, het mechanistische wereldbeeld, waarin we de wereld zien als een bron van geld in plaats van als een bron voor leven, iets is waartegen ik me verzet. Ondanks dat ik het liefst alle oude systemen overboord zou gooien, is het veranderen van binnenuit wat ik voor ogen heb.    

Toekomst

SLOW SCHOOL is een onderzoeksbeweging. Samen met ons onderzoekslab denken we na over SLOW SCHOOL. We hebben een manifesto[ZdR1]  gemaakt. Het document is open voor verandering en aanvulling. Het doel van SLOW SCHOOL is tweeledig. We bieden met SLOW SCHOOL een alternatieve manier van werken in het onderwijs. En daarnaast steunen we met SLOW SCHOOL de leraar die tegen de stroom in het goede nastreeft. Hieronder kun je het manifesto lezen van SLOW SCHOOL

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 13 juni 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.