Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Suzanne van Dieren

Kunsteducatie
Master
Suzanne van Dieren
Suzanne van Dieren

Inleiding

Samen met studiegenoot Zwanyk de Ruijter richtte ik SLOW SCHOOL op. Een beweging, die is voortgekomen uit onze eerste gezamenlijke interventie OFFLINE pauze (mei 2022). Zwanyke en ik werken beiden als docenten op het vmbo en werkten samen aan dit afstudeerproject. SLOW SCHOOL is een beweging die wij nu in de wereld zetten, om er ook na ons afstuderen mee verder te gaan. Op www.slowschool.org kun je meer lezen over onze missie. 

De volgende vragen stonden centraal in ons onderzoek: 

  • Hoe kunnen we van binnenuit iets veranderen/toevoegen aan het schoolsysteem, waardoor er meer ruimte ontstaat voor ‘het goede’ dat regelmatig botst met dit systeem? 
  • Hoe kunnen wij ‘het goede’, in samenspraak met anderen, formuleren en manifesteren? 
  • Hoe kunnen we ons artistieke handelen inzetten om iets te betekenen voor anderen en onszelf binnen het systeem?  

Een fragment uit mijn afstudeeressay, dat samenvat hoe de master kunsteducatie mijn leven heeft veranderd: 

Soms voel ik me een roepende in de woestijn. Althans, deze term gebruikte ik voorheen vaak, wanneer ik met mensen sprak over mijn missie binnen het onderwijs. Inmiddels voel ik mij meer de ‘dancing guy’. En dat is een fijner gevoel. Hoopvol. En een stuk minder eenzaam. 

Daarbij probeer ik de wijze les van Derek Sivers in acht te nemen: “If you are a version of the shirtless dancing guy, all alone, remember the importance of nurturing your first few followers as equals, making everything clearly about the movement, not [about] you” (2010). 


Ik heb een beweging in gang gezet. Ik heb me kunnen verbinden. Vorm kunnen geven aan mijn activisme, met daarbij een stevig theoretisch fundament. Ik treed de toekomst met vertrouwen tegemoet. 

Visie

Ik zie mezelf als activist; maatschappelijk geëngageerd, met een groot hart voor de vmbo-leerling. Opgeleid als theaterdocent (2007 ArtEZ Arnhem) heb ik grote voorkeur voor vakoverstijgend en interdisciplinair werken. De relationele kunst is voor mij het ultieme. 

We leven in een bijzonder tijdperk. De gehele samenleving, de gehele wereld maakt een transformatie door. Binnen het onderwijs is transformatie merkbaar, al verloopt het stroef. Terwijl minister Wiersma pleit voor méér controle en strakker aanhalen van de teugels, wordt van binnenuit steeds meer het verlangen naar ruimte voor autonomie en eigenheid van de onderwijsprofessional zichtbaar en hoorbaar. Systemische verandering vraagt, zoals ik bijvoorbeeld lees in het boekje Maakkracht, om een interventie van een gedreven maker. Ik voel mij geroepen! 

Doel

Met SLOW SCHOOL hopen wij een stevige bijdrage te kunnen leveren aan goed, toekomstgericht en duurzaam onderwijs, waarbij onderwijsprofessionals zich in toenemende mate gehoord en gewaardeerd voelen, zodat zij zich staande kunnen houden binnen dit systeem, waarin zij zo hard nodig zijn.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 5 juni 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.