Veelgestelde vragen voor medewerkers

Op deze pagina vind je de antwoorden op veel gestelde vragen. Deze pagina wordt voortdurend geupdate.

Online thuiswerken met Office 365

Online lessen en samenwerken bij ArtEZ met Office 365

Tips, trucs en tutorials om snel van start te gaan

Voor alumni en zzp'ers

Veelgestelde vragen en antwoorden

Updates en FAQ's Rijksoverheid over Coronavirus

Updates en FAQ's over gezondheid van RIVM

Update 27-03-2020 I 16:05

Onderwijs gerelateerde vragen

(scroll naar beneden voor P&O vragen)

Hoe wordt omgegaan met toetsen? 

Toetsen die online kunnen worden afgenomen, kunnen gewoon doorgaan. Twijfel je of heb je hier vragen over, neem dan direct contact op met de examencommissie. 

Kunnen toelatingsexamens of audities online doorgaan? 

Iedere opleiding bepaalt zelf of de toelatingen online kunnen plaats vinden en of deze op eerder vastgestelde tijden door kunnen gaan. Procedures en afspraken die normaal gelden, blijven geldig. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de examencommissie. 

Hoe wordt omgegaan met het Bindend Afwijzend Studieadvies (BAS)? 

Eerstejaars studenten aan een bacheloropleiding met onvoldoende studievoortgang krijgen dit jaar geen Bindend Afwijzend Studieadvies (BAS). Ze mogen gewoon doorstuderen in het tweede studiejaar. In het tweede studiejaar kunnen ze alsnog een BAS krijgen. We raden ze aan op bij het vooruitzicht van onvoldoende voortgang de studie tijdig te staken. En dit te overleggen met hun SLB’er of decaan. 

Zijn RE:LINK en het ASP gewoon bereikbaar voor gesprekken en ondersteuning? 

Ja.  In Zwolle kunnen studenten gewoon terecht bij RE:LINK. Pastor Martin Jans is bereikbaar. Kijk op de website voor actuele informatie. 
In Arnhem kunnen studenten gewoon terecht bij het Arnhem Student Point. De activiteiten gaan niet door, maar Iris Springvloet kan wel een persoonlijke afspraak met je maken voor een telefonisch gesprek. Kijk op de website van het ASP voor meer informatie.

Hoe kan ik de afdelingen van het Servicebedrijf bereiken?

Alle afdelingen van het Servicebedrijf zijn van maandag t/m vrijdag tussen 9.00u en 16.00u zowel telefonisch als per mail te bereiken. Hieronder vind je een overzicht van de contactgegevens per afdeling.

- Studentenzaken
studentenzaken@artez.nl
Studentenzaken belt je terug wanneer je je telefoonnummer in de mail doorgeeft.

- ICT
026 35 35 679 / ict@artez.nl  

- Marketing & Communicatie
026 35 35 758 / communicatie@artez.nl

- Personeel & Organisatie
026 35 35 851 / peno@artez.nl

- Financiële en Economische Zaken
026 35 35 682/ fez@artez.nl

- Facilitaire Zaken
026 35 35 700 / faz@artez.nl

- Mediatheek
026 35 35 675 / m.moonen@artez.nl

- Onderwijs & Kwaliteit
026 35 35 722 / onderwijs-kwaliteit@artez.nl


P&O vragen

Kom ik naar ArtEZ om te werken?

Voorlopig is tot maandag 6 april het uitgangspunt dat alle ArtEZ collega’s werken vanuit huis. Tenzij je leidinggevende je vraagt om naar ArtEZ te komen. Dit geldt ook voor externen en ZZP’ers. 

Wordt mijn loon doorbetaald?

Als je bij ons in dienst bent, krijg je doorbetaald. Samen met je leidinggevende onderzoek je de mogelijkheden om je werk ook zo veel mogelijk op afstand doorgang te laten vinden. Externen kunnen contact opnemen met hun aanspreekpunt over de invulling van de werkzaamheden/opdracht.

De regeling werktijdverkorting is voor onze sector niet van toepassing. Daarvoor in de plaats is er een tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW). Vanuit het ministerie volgt nog nadere informatie m.b.t. deze noodmaatregel en wat de mogelijkheden en consequenties voor ArtEZ zijn.

Wat moet ik doen als mijn contract afloopt?

Als je een contract hebt voor bepaalde tijd wat dit schooljaar afloopt dan is dat bekend bij jouw leidinggevende. Neem contact op met je leidinggevende als je vragen hebt over de voortzetting van jouw dienstverband.

Wat moet ik doen als ik ziek ben? 

Als je ziek wordt en het gaat niet om een Corona-besmetting, dan vragen we je dit via de reguliere procedure te melden (je kunt ook gewoon een been breken terwijl je thuis werkt). Als je vermoedt dat je het Corona-virus hebt volg dan dezelfde ziekmeldt procedure. We vragen je om dat specifiek door te geven aan je leidinggevende. Dit in verband met het traceren van de bron en eventuele besmettingen en onze meldplicht aan de GGD.

Gaan afspraken met de bedrijfsarts door?

De afspraken met de bedrijfsarts worden per situatie bekeken, maar worden in principe omgezet naar een telefonisch spreekuur. De bedrijfsarts speelt overigens geen rol bij de diagnosestelling van het Corona-virus. Dit is de rol van de huisarts.

Mag mijn leidinggevende vragen of ik gezondheidsklachten heb?

Dat mag, maar je bent niet verplicht hier antwoord op te geven. Je mag er wel antwoord op geven als je dat wilt, maar een werkgever mag geen medische gegevens verzamelen en registreren, dus ook jouw antwoord op die vraag niet.

Hoe kan ik (thuis)werken en een goede balans privé-werk behouden?

In deze periode is het extra moeilijk om (thuis) te werken en een goede balans privé-werk te behouden. Dat wordt nog eens extra lastig als er sprake is van ziekte van familieleden of de zorg voor kinderen in combinatie met je werk. Overleg met je leidinggevende wat jij nodig hebt om dit goed te regelen. In deze FAQ vind je ook allerlei tips en tools die je hierbij kunnen ondersteunen.

Veel medewerkers vinden het prettig om nu hun Duurzame Inzetbaarheid uren (DI-uren) in te zetten ten behoeve van bijvoorbeeld zorg voor de kinderen. In overleg met de leidinggevende kan de werkgever zorgverlof verlenen in geval van ziekte en noodzakelijke verpleging van directe familieleden. De reguliere regeling zorgverlof is van toepassing. Eventueel kan aanspraak gemaakt worden op calamiteitenverlof. Calamiteitenverlof kan hooguit enkele dagen duren. Dit is ter beoordeling aan de leidinggevende.

Waar kan ik terecht met vragen over wat de situatie voor mij als medewerker van ArtEZ betekent?

Voor alle vragen rondom de huidige situatie kun je terecht bij je eigen leidinggevende en bij de afdeling P&O via: peno@artez.nl of 026-3535851. Andere vormen van ondersteuning vind je hieronder.

Heb je behoefte aan een coachgesprek?            

We merken dat er door de huidige omstandigheden rondom het coronavirus meer spanningsklachten, stress, angst en onrust ontstaan bij veel mensen. Ook thuiswerken kan een grote uitdaging zijn.

Vanuit GORT-coaching wordt aan elke medewerker van ArtEZ die in loondienst is een uur online coaching aangeboden. Dit gesprek kan plaats vinden via Skype. Praten met een professional kan je inzicht geven dat je helpt om door deze periode heen te komen. Denk hierbij aan thema's als:

  • Hoe ga ik om met de huidige situatie?
  • Hoe blijf ik gefocust en gemotiveerd?
  • Thuiswerken met kinderen: hoe doe je dat eigenlijk?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik me minder eenzaam voel?
  • Hoe zorg ik ervoor dat er thuis niet meer irritaties ontstaan nu (bijna) iedereen thuis moet werken?
  • Hoe behoud ik ritme in een dag?
  • Ik ervaar meer stress of angstklachten. Hoe ga ik hiermee om?

Aanvragen kan via https://gortcoaching.nl/kies-jouw-coach/

LET OP: Gebruik code #speciale aanbieding 320. Dit aanbod loopt tot 10 april 2020 en geldt voor alle medewerkers die in loondienst zijn van ArtEZ en die nog geen coachtraject bij GORTcoaching zijn gestart

Heb je behoefte aan ondersteuning vanuit de bedrijfsarts?

De arbodienstverlening van ArtEZ heeft een Corona-hulplijn in het leven geroepen. Deze hulplijn is er voor vragen van medewerkers die een relatie hebben met het werk en waarvoor een specifiek antwoord wenselijk is, zoals:

  • Wat betekent mijn chronische ziekte op dit moment voor mijn manier van werken?
  • Welke risico’s loop ik in het werk en hoe ga ik daar het beste mee om?
  • Hoe moet ik het advies van het RIVM vertalen naar mijn situatie?
  • Waar kan ik nog meer terecht voor specifieke vragen?

De professionals van Rendemens zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8.30 en 9.30 uur via telefoonnummer 0318 – 301493, of per mail via info@rendemens.com

Wil je meer weten over een optimale thuiswerkplek? 

Adviezen op het gebied van gebruik en instellingen van meubilair, werkwijze en hulpmiddelen komen aan bod in onderstaande e-learning van TIGRA.  Je kunt zelfs persoonlijk advies krijgen via een live videocontact met een adviseur. Op deze manier kan je thuiswerkplek direct beoordeeld worden. Als je geholpen zou zijn met bijvoorbeeld een beeldscherm, toetsenbord of muis om je werkplek te verbeteren neem dan contact op met je leidinggevende.

Vraag hier de e-learning aan: Website e-learning Thuiswerken

Heb je aanvullende vragen? Neem dan contact op met de afdeling P&O,  te bereiken op telefoonnummer 026 – 35 35 581 of peno@artez.nl

Kan ik een beroep doen op kinderopvang?

Het kabinet vindt het belangrijk dat mensen met cruciale beroepen aan het werk kunnen blijven en er voor hen opvang beschikbaar is. “Leraren en personeel benodigd op school” vallen onder de doelgroep cruciale beroepen, indien ze op de locatie aan het werk zijn. Zie deze link voor meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-over-coronavirus-en-kinderopvang 

Hoe gaat ArtEZ om met vakanties?

Deze situatie plaatst ook het opnemen van vakantie in een ander daglicht. Vooralsnog vraag je op reguliere wijze vakantie aan bij je leidinggevende. In overleg met de Vereniging Hogescholen wordt gewerkt aan een algemene richtlijn over hoe om te gaan met de (verplichte) vakanties.

 

Terug naar laatste mededelingen