Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Joë neemt in haar lessenserie basisschoolleerlingen mee op schoolreisje naar (een digitale versie van) China

  • Muziek
  • Docentopleidingen

‘Maak je eigen Terracotta leger’, ‘Bouw je eigen Verboden Stad’ en ‘Maak een schilderij in de stijl van de Chinese schildertradities’. Dit zijn enkele van de lessen die Joë de Visser - student Docent Muziek aan ArtEZ Conservatorium in Enschede - heeft ontwikkeld als afstudeeronderzoek. “Ik wilde een lessenserie ontwikkelen, waarbij verschillende disciplines aan bod komen. De school waar de lessen getest zijn, zou projectweken over Azië organiseren. Om daarop aan te sluiten heb ik de lessenserie over de Chinese kunst- en cultuurgeschiedenis gemaakt.” 

Joë vertelt in deze finals story over de veelzijdigheid van de opleiding Docent Muziek, en dat het zo kan lopen dat je een lessenserie voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie gaat ontwikkelen als afstudeeronderzoek. 

Joë de Visser ArtEZ
Joë de Visser | student Docent Muziek aan ArtEZ Conservatorium in Enschede

Docent Muziek 

“De eerste keer dat ik zelf voor een groep kwam te staan, was tijdens een muziekles op de middelbare school. Voor het openbaar schoolexamen Muziek koos ik een nummer waar een koor in zit. Deze koorpartijen wilde ik ook in mijn uitvoering hebben en dus moest ik hen hierin begeleiden. Ik werd hier enorm enthousiast van en het voelde als natuurlijk aan. Op dat moment had ik nog niet meteen de ambitie om muziekdocent te worden, maar na het bezoeken van een open dag van ArtEZ Conservatorium begon het toch wel te kriebelen. Toen ik eenmaal de sfeer had geproefd van die academie dacht ik: ‘Ja, hier wil ik graag mijn vervolgstudie doen!’.

De audities voor de opleiding Docent Muziek waren destijds online (door corona) en ik was enorm zenuwachtig. Het is toch een conservatorium waar je je voor aanmeldt. Gelukkig bestond de commissie uit hele lieve mensen die mij op een fijne manier door het proces hebben geleid. Ik kwam erachter dat zij vooral op zoek zijn naar mensen die ze verder kunnen ontwikkelen. Niet veel later hoorde dat ik was aangenomen en zo begon ik aan deze studie.

Al vanaf het eerste semester ben ik begonnen met stage lopen op scholen en sindsdien heb ik allerlei vormen van lesgeven ervaren en toegepast. Zo heb ik in het voortgezet onderwijs en het basisonderwijs stagegelopen, maar ook in het speciaal basisonderwijs en bij een culturele instelling. Na al die verschillende ervaringen kan ik nu zeggen dat ik vooral geïnteresseerd ben in lesgeven binnen het basisonderwijs. Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik dan ook een lessenserie geschreven voor de bovenbouw van het basisonderwijs.” 

Sinds het vierde jaar van de opleiding ben ik begonnen met één dag per week muzieklesgeven op een basisschool, en na mijn afstuderen ga ik dit zelfs meerdere dagen per week doen. "

Chinese kunst- en cultuurgeschiedenis 

“De lessenserie die ik, als onderdeel van mijn afstudeeronderzoek, heb gemaakt gaat over de Chinese cultuurgeschiedenis. Nu hoor ik je denken: ‘Wat heeft dat met muziekles te maken?’ Wat niet iedereen weet, is dat er binnen de opleiding Docent Muziek ook veel aandacht is voor andere kunstdisciplines. Naast het behalen van een lesbevoegdheid voor Muziek, behaal je ook een lesbevoegdheid voor CKV en KUA. 

Wanneer je begint aan het ontwikkelen van een lessenserie, onderzoek je eerst waar deze aan moet voldoen. Voor deze lessenserie heb ik me voornamelijk gericht op de uitgangspunten van curriculum.nu. Voor het leergebied kunst en cultuur binnen het primair onderwijs bestaan verschillende uitgangspunten, zoals: de leerling kan zichzelf uitdrukken en communiceren door middel van de unieke taal van de kunsten, de leerling ontdekt verschillende culturen door te kijken en te luisteren naar kunst en cultuur en de leerling kan eigen of gezamenlijk werk presenteren. 

Op de basisschool waar de lessen zijn getest, krijgen de leerlingen een divers aanbod kunst- en cultuureducatie. Ik wilde dat de lessenserie over verschillende kunstdisciplines van de Chinese kunst- en cultuurgeschiedenis zou gaan. Omdat je over bijvoorbeeld de architectuur al een hele lessenserie kan maken, heb ik ervoor gekozen om van elke kunstdiscipline één onderwerp te kiezen waar de les over gaat. Het lesmateriaal kan door zowel groepsleerkrachten als vakdocenten gegeven worden. De lessen zijn inmiddels werkelijk uitgevoerd en getest met een positief resultaat. Binnenkort wordt de lessenserie zelfs aangeboden op een online muziekmethode voor het basisonderwijs!”  

Toekomst 

“Nu het bijna zover is dat ik ArtEZ Conservatorium ga verlaten, kan ik terugkijken op een hele fijne en leerzame tijd. Lesgeven is echt mijn tweede natuur geworden, terwijl ik bij binnenkomst op het conservatorium het nog enorm spannend vond om voor de klas te staan. Sinds het vierde jaar van de opleiding ben ik begonnen met één dag per week muzieklesgeven op een basisschool, en na mijn afstuderen ga ik dit meerdere dagen per week doen. 

Muziek maken hoort echt bij mij, maar ik wil in de toekomst mijn docentschap graag verder verbreden en daarom ga ik binnenkort een vervolgstudie op de PABO beginnen. Daarnaast blijf ik actief als pianiste voor een popkoor, waarmee ik wekelijks repeteer.” 

Meer informatie over de opleiding Docent Muziek