Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Kate studeert én staat voor de klas

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving
  • Docentopleidingen

Met kinderen werken? Er is niets leukers! Dat vindt Kate Kirillova (24), die de bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving op Maat doet. Naast haar studie werkt Kate drie dagen per week in het onderwijs. “Het is indrukwekkend om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen.”

Kate Kirillova, foto door Rebecca van Dam
Kate Kirillova, foto door Rebecca van Dam

Toen Kate Kirillova een klein meisje was, droomde ze ervan om danser of ‘dansjuf’ te worden. “Zelf danste ik al vanaf mijn derde jaar, met veel plezier. En het leek me altijd zo leuk om met kinderen te werken”, vertelt ze. Na de middelbare school werd Kate toegelaten tot de opleiding Artisteducator in Dans (destijds Docent Dans). Toch besloot ze iets anders te gaan doen. “Ik was nog erg jong. Bij nader inzien wilde ik mezelf eerst breder ontwikkelen en ervaring opdoen.”

Of ik mezelf nu uitdruk door beweging of door bijvoorbeeld iets te maken met papier, maakt voor mij weinig verschil.”

Kate koos voor de opleiding Crossmedia Design aan AKI ArtEZ in Enschede. Heel iets anders dan dans, toch? Voor Kates gevoel valt dat wel mee. Ze ziet de verschillende kunstdisciplines als één grote familie. “Of ik mezelf nu uitdruk door beweging of door bijvoorbeeld iets te maken met papier, maakt voor mij weinig verschil.”

Werken met kinderen

Naast haar opleiding had Kate diverse bijbaantjes, bijvoorbeeld in een animatieteam op een camping. Ook gaf ze bijles en was zij een tijdje als klassenassistent. “Ik merkte toen dat ik het echt heel leuk vind om te werken met kinderen. Het is prachtig om te zien hoe zij leren en hoe snel ze zich kunnen verbeteren.”

Tussenjaar

Tegen het eind van de opleiding Crossmedia Design begon Kate na te denken over vervolgstappen. “Toen mijn studiefinanciering ophield, rees de vraag: hoe ga ik in mijn levensonderhoud voorzien en in hoeverre wil ik dat doen als kunstenaar? Ik merkte dat ik de behoefte had om meer zekerheid op te bouwen. En om te onderzoeken hoe ik alsnog docent kon worden.” Kate besloot een tussenjaar te nemen. “Ik heb toen een aantal maanden als ski-instructeur in Oostenrijk gewerkt, met kinderen van 2,5 tot 14 jaar.  Dat bleek nog leuker dan ik had gedacht.”

In haar tussenjaar oriënteerde Kate zich ook op diverse vervolgopleidingen. Bij Docent Beeldende Kunst & Vormgeving op Maat voelde ze een klik. “Tijdens het kennismakingsgesprek werd ik heel serieus genomen als maker. Het voelde meteen goed en vertrouwd”, blikt ze terug. Een ander pluspunt voor Kate: bij de opleiding heb je veel persoonlijk contact met medestudenten en docenten. “Dat vind ik belangrijk.”

Docenten laten in de praktijk zien wat ze ons ook leren vanuit de theorie: dat er niet één manier is om een goede leraar te zijn. Het is belangrijk om te ontdekken wat jouw eigen manier van lesgeven is.”

Openbaring

Na haar tussenjaar startte Kate met de opleiding Docent Beeldende Kunst & Vormgeving op Maat in Arnhem, waar afgestudeerd kunstenaars en ontwerpers hun lesbevoegdheid in twee jaar (verkort) kunnen halen. Twee dagen in de week heeft Kate les bij ArtEZ; daarnaast loopt ze stage. “De algemene onderwijsvakken, zoals onderwijskunde en pedagogiek, hebben alle studenten samen”, vertelt Kate. Over die lessen is ze zeer te spreken. “Het leuke is, dat docenten allemaal hun eigen stijl hebben, hun eigen manier van lesgeven. Zo laten ze in de praktijk zien wat ze ons ook leren vanuit de theorie: dat er niet één manier is om een goede leraar te zijn. Het is belangrijk om te ontdekken wat jouw eigen manier van lesgeven is.”

Klasgenoten

Kate is ook enthousiast over haar studiegenoten. “Het is een openbaring om in de klas te zitten met mensen van verschillende leeftijden en achtergronden. Sommige klasgenoten zijn vrije kunstenaars, anderen bijvoorbeeld fashion designer of grafisch ontwerper. Die diversiteit vind ik waardevol en verrijkend. Wat we gemeen hebben, is dat we allemaal op de hoogte zijn van de kunstwereld. Daardoor heb je gelijk een inhoudelijk gesprek met elkaar.”

Nu wil ik nieuwkomers graag helpen om Nederland te leren kennen.”

Stage bij een Oekraïense school

Kate is inmiddels tweedejaars. In haar eerste studiejaar liep zij stage op een mbo-school. Vrij snel daarna vond ze al een betaalde baan. “Bij een Oekraïense school zochten ze een docent Nederlands die ook Russisch spreekt. Zelf ben ik van huis uit Russischtalig: ik kwam op mijn twaalfde naar Nederland. Het verhaal van ‘ergens moeten landen’ is voor mij dus heel bekend. Inmiddels voel ik mij honderd procent thuis in Nederland. Nu wil ik nieuwkomers graag helpen om dit land te leren kennen.”

Een baan waar alles samenkomt

Onlangs ging de Oekraïense school samen met de Internationale Schakelklas (ISK-klas), waar nieuwkomers van 12-16 jaar uit allerlei landen in ongeveer twee jaar Nederlands leren. Daarna stromen zij uit naar het middelbaar onderwijs of beroepsonderwijs. Kate kreeg er een aanstelling als docent beeldende kunst voor drie dagen in de week. “Daar ben ik heel blij mee. Het is geweldig dat ik nu kan vertellen over iets waar ik écht wat vanaf weet: kunst en vormgeving.”

Ik wil graag met anderen in dialoog.”

Het belang van interactie

Kate vertelt het dat het voor haar als kunstenaar altijd belangrijk was om het publiek te betrekken. ‘Publiek is voor mij dé grote factor bij performances. Ik wil graag met anderen in dialoog.’ Ze geeft een voorbeeld van hoe zij dat deed tijdens de opleiding Crossmedia Design: ‘Ik maakte interventies in de openbare ruimte, zoals grote pijlen op de grond, en observeerde hoe deze voorbijgangers wel of niet beïnvloedden.’

Kate ziet een parallel met haar huidige werk. “Als docent moet je de omgeving zó inrichten dat kinderen informatie van je willen ontvangen. Je kunt bijvoorbeeld zorgen voor minder ‘gedoe’ als je tafels anders neerzet, zodat kinderen elkaar niet afleiden. Maar je bent zelf ook deel van de omgeving. Een wijziging in je eigen aanpak heeft invloed. Zo kan een aanpassing van je instructie ervoor zorgen dat informatie beter aankomt.”

Kinderen in nood

Met de opleiding Docent Beeldende Kunst & Vormgeving kun je in het reguliere onderwijs werken. Maar ook in de buitenschoolse kunsteducatie, bijvoorbeeld bij een museum. Kate ziet zichzelf voorlopig echter wel voor de klas staan. “Het werken met groepen die je langere tijd mag begeleiden, spreekt me aan. En ik houd enorm van de schoolse context, die ik zelf altijd als heel prettig en veilig heb ervaren.”

Blijven ontwikkelen

Naar verwachting behaalt ze over een paar maanden haar lesbevoegdheid. De komende jaren blijft ze graag werken in de ISK-klas. “Ik voel sterk de urgentie om kinderen in lastige situaties te helpen.” Op een later moment gaat Kate wellicht nog een theoretische master halen, in bijvoorbeeld educatie of kunstgeschiedenis. “Ik blijf me graag ontwikkelen!”

Volg Kate