Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Vooropleiding Dans: techniek en creativiteit gaan hand in hand

  • Dans

Aniek Meuleman (16) en Fajah Haan (16) combineren de havo met de Vooropleiding Dans in Enschede. ‘Onze weken zijn druk en vol. Maar dat geeft niet als je dagelijks doet wat je passie is.’

Vooropleiding Dans: techniek en creativiteit gaan hand in hand

Ben je gek op dansen en denk je eraan om misschien professioneel danser te worden? Doe dan auditie voor de Vooropleiding Dans! Ook al vind je dat best spannend. Dat adviseren Fajah en Aniek. Ze herinneren zich allebei nog heel goed de dag dat ze zelf auditie deden. ‘Ik was een beetje gespannen’, vertelt Aniek, die destijds een jaar of elf was. ‘Ik had namelijk nog nooit eerder auditie gedaan.’ Fajah herkent dat gevoel maar al te goed. ‘Ik was ook best zenuwachtig. Maar toen ik eenmaal begonnen was, viel het toch wel mee. Ze legden heel duidelijk uit wat ik moest doen. Dat hielp om mij meer op mijn gemak te voelen.’

Elke dag bezig met je passie

Aniek en Fajah kregen allebei groen licht en begonnen dus aan de Vooropleiding Dans, waar ze zich helemaal op hun plek voelen. Daarnaast zitten ze ook nog gewoon op de middelbare school: ze doen de havo op Het Stedelijk Kottenpark in Enschede. Iedere dag na schooltijd fietsen ze naar de danszalen, op zo’n tien minuutjes afstand van de school. ‘We hebben zo’n 12-13 uur per week dansles’, vertelt Aniek. ‘Gelukkig houdt onze school daar rekening mee. Sommige vakken, zoals tekenen, gym en handvaardigheid, hoeven we niet te volgen. Ook mogen we van de leraren soms een kwartiertje eerder weg, als we anders niet op tijd bij de danslessen kunnen zijn. Het is fijn dat die flexibiliteit er is.’
Het combineren van hun schoolwerk met professioneel dansonderwijs valt Fajah en Aniek niet altijd mee. ‘Het is intensief, we hebben een druk schema. Maar we kunnen wél elke dag dansen, onze passie. Dus hebben we het er graag voor over’, zegt Fajah. ‘En als we toch ergens tegenaanlopen, kunnen we altijd hulp vragen aan de coördinator van de Vooropleiding of de sportpsycholoog’, vult Aniek aan.

Wat dans mooi maakt

Wat spreekt Fajah en Aniek zo aan in dans? ‘Ik houd er enorm van om te bewegen en de mogelijkheden van mijn lichaam verder te ontwikkelen’, zegt Fajah. ‘En ik vind op het podium staan heel erg leuk. Dat komt bij dans samen.’ Aniek: ‘Dans is ontzettend veelzijdig; er zijn zoveel stijlen. We doen klassiek, modern, improvisatie, caractère. Je leert altijd weer nieuwe dingen; dat vind ik leuk. Je ontwikkelt je techniek en ook je eigen creativiteit.’

Een schilderij in dans vertalen

Ze geeft een voorbeeld. ‘Een tijdje terug deden we een project met het Rijksmuseum Twenthe. Het doel was om futuristische schilderijen zelf te vertalen naar dans.’ Fajah: ‘Wij hebben toen samen een schilderij geanalyseerd, waarin je in de hersenen van een persoon kon kijken. Dit schilderij riep onder meer een gevoel van stress en chaos bij ons op.’ Aniek: ‘Dat hebben we tot uitdrukking gebracht in een duet, dat we opvoerden voor het museumpubliek. Eerst hadden we veel afstand van elkaar en waren onze bewegingen niet op elkaar afgestemd. Later kwam er meer harmonie. Daarmee wilden we later zien dat je samen sterker staat en de chaos beter kunt bezweren.’
Beiden vinden dat ze veel van het project geleerd hebben. ‘Het was interessant om verschillende kunstvormen te combineren’, zegt Fajah. ‘En ook om een eigen dans te maken. Dat hadden we nog nooit eerder gedaan’, aldus Aniek.

Op naar de audities

Aan het eind van ieder schooljaar voeren de leerlingen van de Vooropleiding een eindvoorstelling op  in Schouwburg Hengelo. Momenteel zijn Aniek en Fajah druk bezig met de voorbereidingen hiervan. ‘Het is altijd erg leuk om mee te maken hoe een voorstelling stap voor stap concreter wordt. Langzamerhand wordt duidelijker waar we naartoe werken, wat we straks zullen laten zien op het podium’, vertelt Fajah.
Daarnaast bereiden Aniek en Fajah zich voor op het havo-eindexamen. Denken ze al na over de volgende stap? Willen ze straks, als ze hun diploma hebben, auditie doen voor een dansopleiding aan een hogeschool? ‘Zeker!’, zegt Aniek. ‘Ik denk ook dat we daarop goed zijn voorbereid, dankzij deze Vooropleiding.’ Fajah is dat met haar eens: ‘We zijn immers jarenlang dagelijks met dans bezig geweest. En onze docenten vertellen ons ook heel goed wat er tijdens zulke audities van je wordt verwacht.’

Plezier en doorzettingsvermogen

Hoe de audities straks ook aflopen, Fajah en Aniek zijn ervan overtuigd dat zij altijd met veel plezier zullen terugkijken op de Vooropleiding Dans. ‘Ik ga er nooit spijt van krijgen dat ik dit heb gedaan’, zegt Aniek vol overtuiging. ‘Ook niet als ik later misschien iets heel anders ga doen dan dansen. Ik heb zóveel plezier gehaald uit de Vooropleiding.’ Fajah is dat met haar eens. ‘We hebben bovendien veel geleerd wat ook in andere beroepen van pas kan komen’, zegt ze. ‘Het belangrijkste is misschien wel: doorzettingsvermogen. Deze opleiding leert je niet te zomaar op te geven en te gaan voor wat je wilt.'